Starbucks wprowadza nowe zasady: "Kup lub wyjdź!"
Starbucks ogłosił zmiany w polityce obowiązującej w swoich kawiarniach w Ameryce Północnej, które zaczną obowiązywać od 27 stycznia. W ramach nowego podejścia klienci będą musieli dokonać zakupu, aby skorzystać z przestrzeni kawiarnianej lub toalety. Zmiana ta stanowi odejście od dotychczasowych zasad, wprowadzonych sześć lat temu, które umożliwiały korzystanie z obiektów Starbucks bez dokonywania zakupów.
Powrót do korzeni
Nowa polityka jest elementem szerszego planu "powrotu do Starbucks", inicjatywy ogłoszonej przez nowego prezesa firmy, mającej na celu przeciwdziałanie spadkowi sprzedaży. W ramach tego planu Starbucks wprowadza także inne zmiany, takie jak kodeks postępowania, zakazujący nękania, palenia oraz spożywania alkoholu w kawiarniach. "Wdrożenie kodeksu postępowania kawiarni to praktyczny krok, który pomaga nam priorytetowo traktować naszych płacących klientów, którzy chcą usiąść i cieszyć się naszymi kawiarniami" – powiedział rzecznik firmy dla BBC News.
Nowe zasady dla klientów
Zgodnie z nowymi wytycznymi, personel będzie mógł poprosić osoby naruszające zasady o opuszczenie lokalu. W razie potrzeby pracownicy mogą także wezwać policję. Każda kawiarnia będzie wyraźnie informować o nowych zasadach poprzez umieszczanie stosownych informacji w swoich lokalach.
Wprowadzenie tej zmiany następuje po decyzji z 2018 roku, kiedy Starbucks umożliwił bezpłatny dostęp do swoich kawiarni i toalet. Decyzja ta była reakcją na kontrowersyjne aresztowanie dwóch mężczyzn w jednej z kawiarni firmy w Filadelfii, co wywołało falę krytyki w mediach.
Inne zmiany w ofercie
Starbucks planuje także wprowadzenie dodatkowych udogodnień dla swoich klientów. Jednym z nich będzie oferowanie jednego bezpłatnego dolewania gorącej lub mrożonej kawy dla osób, które zamówiły napój na miejscu. Firma ma nadzieję, że takie kroki przyciągną więcej klientów i poprawią wizerunek sieci.
Wyzwania dla Starbucks
Starbucks zmaga się obecnie z wieloma wyzwaniami, w tym reakcją na podwyżki cen oraz bojkotami spowodowanymi wydarzeniami międzynarodowymi, takimi jak konflikt izraelsko-gazowy. W celu poprawy sytuacji finansowej, firma zatrudniła w zeszłym roku Briana Niccola, byłego prezesa sieci restauracji Chipotle, aby pomógł wdrożyć nowe strategie i odbudować rentowność firmy.
Nowe zasady Starbucksa mają na celu stworzenie przyjaznej przestrzeni dla płacących klientów, jednocześnie eliminując sytuacje zakłócające atmosferę w kawiarniach. Czas pokaże, czy te zmiany przyniosą oczekiwane efekty i pozwolą największej sieci kawiarni na świecie odzyskać utraconą pozycję na rynku.