Spór w branży motoryzacyjnej: Firma odmawia wycofania wadliwych części do poduszek powietrznych, rośnie napięcie

Firma dostarczająca części do poduszek powietrznych do około jednej czwartej pojazdów w Stanach Zjednoczonych odrzuciła prośbę o wycofanie wadliwego produktu.

Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) poinformowała, że wypełniacze powietrzne ARC Automotive pękają, powodując obrażenia z powodu wady bezpieczeństwa. Agencja zaapelowała do producenta części o natychmiastowe wycofanie 67 milionów wypełniaczy. ARC odpowiedział, że ustalenia agencji nie popierają rozległego wycofania.

Obawy dotyczące wypełniaczy powietrznych, które eksplodują i rzucają odłamkami w pasażerów, od dawna nękają przemysł motoryzacyjny. Produkty ARC są używane przez kilku czołowych producentów samochodów, w tym BMW, General Motors, Hyundai i Kia. GM w piątek zgodziło się na wycofanie blisko miliona pojazdów. Kierowca SUV-a marki GM odniósł obrażenia twarzy w wyniku pęknięcia poduszki powietrznej w marcu tego roku.

To zdarzenie jest jednym z dziewięciu, datujących się od 2009 roku, które zostały wymienione przez NHTSA w liście do dostawcy części, w którym przedstawiono wyniki ośmioletniego śledztwa. “Wypełniacz poduszki powietrznej, który pęka podczas jej aktywacji w pojeździe, jest wyraźnie wadliwy” – napisał Stephen Ridella, dyrektor Biura Śledztwa w Sprawach Wad NHTSA. Rekomendując natychmiastowy wycofanie ze względów bezpieczeństwa, ostrzegł, że wada ta stwarza “nieuzasadnione ryzyko śmierci i obrażeń” dla pasażerów siedzących na przednich fotelach.

Firma odpowiedziała w czwartek, że “stanowczo nie zgadza się” z ustaleniami NHTSA. “ARC bardzo poważnie podchodzi do ewentualnych problemów związanych z jego produktami” – powiedział Steve Gold, wiceprezes ds. integralności produktu w firmie ARC. Jednakże stwierdził, że śledczy nie zdołali zidentyfikować żadnej “systemowej ani powszechnej wady” w wypełniaczach, polegając jedynie na incydentach, które wynikały z “izolowanych wad produkcyjnych”, które zostały już naprawione.

Starcie to prawdopodobnie doprowadzi do batalii sądowej, jeśli dwie strony nie osiągną porozumienia. T