POHiD apeluje o przesunięcie godzin dla seniorów i niewprowadzanie ich w soboty

O wprowadzenie pierwszeństwa obsługi seniorów, przesunięcie godzin dla seniorów z 10-12 na 8-10 i niewprowadzanie ich w soboty – apeluje Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, w związku z planowanym od czwartku wprowadzeniem godzin dla seniorów.

“Jako organizacja branżowa wyrażamy pełne zrozumienie dla uprzywilejowanej pozycji seniorów w naszym społeczeństwie, jednak planowane rozwiązanie w postaci godzin dla seniorów jest rozwiązaniem kłopotliwym dla klientów i dla pracowników handlu oraz zbędnym” – oceniła w apelu prezes POHiD Renata Juszkiewicz.

Jak podkreśliła, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo wszystkich obywateli RP, organizacja proponuje w miejsce wprowadzenia ograniczeń godzinowych między 10-12, zapewnienie uprzywilejowanych kas dla seniorów lub pierwszeństwo ich obsługi i przesunięcie godzin dedykowanych seniorom na 8-10.

“Apelujemy też o niewprowadzanie godzin dla seniorów w soboty oraz rygorystyczne utrzymanie przestrzegania nakazu noszenia masek lub przyłbic” – dodała.

“Jak pokazują doświadczenia sieci handlowych wyniesione z wiosennej fali pandemii, seniorzy nie zawsze korzystali z wyznaczonych godzin zakupów. Powodowało to paradoksalną sytuację, kiedy w godzinach dla seniorów ruch klientów praktycznie zamierał, a w tym czasie inni konsumenci nie mogli zrobić zakupów” – zaznaczyła Juszkiewicz.

Dodała, że sytuacja taka oznacza utrudnienia dla większości obywateli, którym przepisy ograniczają dostęp do niezbędnych produktów. W grupie tych obywateli znajduje się m.in. młodzież szkolna, która korzysta z przerw między lekcjami i kupuje artykuły żywnościowe w sklepach w okolicach szkół.

Według Organizacji, godziny dla seniorów są też problematyczne z punktu widzenia pracowników handlu, którzy muszą radzić sobie z obsługą zwiększonej liczby klientów w pozostałych godzinach pracy. “Pamiętajmy, że personel sklepów w godzinach otwarcia placówki handlowej zajmuje się nie tylko obsługą klientów, ale także m.in.: zatowarowaniem i zapewnieniem bezpieczeństwa sanitarnego w sklepie” – przypomniała organizacja.

“Koronnym argumentem przemawiającym za zniesieniem godzin dla seniorów jest troska całej branży o bezpieczeństwo zarówno klientów, jak i pracowników handlu. Należy podkreślić, że seniorzy, rezygnując z zakupów w wyznaczonym specjalnie dla nich przedziale godzinowym, odwiedzali sklepy w pozostałych godzinach pracy sklepów” – wskazała.

Według Juszkiewicz, aby zapewnić bezpieczeństwo pracowników i klientów sieci handlowe wydały 350 mln zł.

W ub. tygodniu na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki poinformował, że zapadła decyzja o wprowadzeniu od czwartku 15 października br. godzin dla seniorów w aptekach, sklepach i drogeriach. Czas dla seniorów będzie obowiązywać w godzinach od 10 do 12.

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji zrzesza 16 międzynarodowych sieci handlowych. Firmy członkowskie POHiD stworzyły w Polsce blisko 200 tys. miejsc pracy; są kluczowym partnerem dla krajowych producentów, których produkty stanowią ok. 90 proc. wszystkich oferowanych w sieciach. (PAP)