Kłopoty z boeingiem 737 Max 9 niosą straty dla United Airlines

United Airlines, jedna z największych amerykańskich linii lotniczych, stoi w obliczu znaczących strat finansowych w pierwszym kwartale tego roku, wynikających z uziemienia samolotów Boeing 737 Max 9.

Ta nieoczekiwana sytuacja ma swoje źródło w decyzji podjętej przez Federalną Administrację Lotnictwa USA (FAA), która zareagowała na incydent z nieużywanymi drzwiami awaryjnymi.

FAA postanowiła uziemić 171 samolotów po tym, jak w jednym z nich podczas lotu doszło do awarii drzwi. United Airlines, posiadające w swojej flocie 79 tych maszyn – najwięcej spośród wszystkich przewoźników – zostało zmuszone do odwołania setek lotów. Ta nieprzewidziana sytuacja ma bezpośredni wpływ na finanse firmy, która spodziewa się znaczących strat w okresie od stycznia do marca.

Za United Airlines plasuje się Alaska Airlines, która również musiała zmagać się z podobnymi problemami. Incydent, który zainicjował całą sytuację, miał miejsce podczas lotu Alaska Airlines z Portland w Oregonie do Ontario w Kalifornii. Samolot ten nagle rozpoczął awaryjne opadanie z wysokości 4876 metrów po tym, jak doszło do wysadzenia nieużywanych drzwi awaryjnych.

W odpowiedzi na ten incydent, FAA zaleciła również sprawdzenie starszych modeli 737-900ER, które mają podobną konstrukcję drzwi. United, posiadające 136 takich samolotów w swojej flocie, musi teraz zmierzyć się z dodatkowym wyzwaniem. FAA podkreśla, że priorytetem w tej sytuacji jest bezpieczeństwo pasażerów, a nie szybkość powrotu samolotów do służby.

Mimo że modele 737-900ER przepracowały 11 milionów godzin bez podobnych incydentów, to jednak incydent z nowszymi 737 Max 9 wpłynął na decyzje dotyczące bezpieczeństwa. Boeing odpowiedział na te wydarzenia obietnicą podniesienia standardów kontroli procesów produkcyjnych.

W kontekście finansowym, United Airlines ogłosiło w ubiegły wtorek płaski zysk przed opodatkowaniem na poziomie 3,4 miliarda dolarów za cały rok 2023. Oczekuje się, że firma przedstawi szczegółowe informacje na temat wpływu uziemienia samolotów oraz przeprowadzonych inspekcji bezpieczeństwa podczas rozmowy z analitykami i inwestorami.

Tymczasem, zarówno Alaska Airlines, jak i Boeing planują przedstawić swoje wyniki finansowe w najbliższych dwóch tygodniach. Sytuacja ta rzuca światło na ważność bezpieczeństwa w branży lotniczej i jej wpływ na operacje oraz wyniki finansowe dużych firm.