W styczniu ruszy pierwszy nabór dla gmin na zeroemisyjne autobusy

4 stycznia ruszy pierwszy nabór wniosków, w którym samorządy będą mogły się starać o dotacje do kupna zeroemisyjnych autobusów – poinformował we wrotek resort klimatu i środowiska. Przewidziano 1,1 mld zł w dotacjach i 200 mln zł w pożyczkach.

Minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka ocenił, że dzięki 1,3 mld zł samorządom uda się kupić co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co – jak podkreślił – pozwoli potroić aktualną liczbę tego typu pojazdów w Polsce.

Wiceminister i pełnomocnik rządu ds. OZE Ireneusz Zyska dodał, że ogłoszone wsparcie dla samorządów to element strategii energetycznej rządu. “Oprócz redukcji emisji CO2 poprzez zwiększenie udziału energii odnawialnej i jądrowej w energetyce, przewiduje ona również upowszechnienie zeroemisyjnych środków transportu na polskich drogach” – zwrócił uwagę.

MKiŚ wyjaśniło, że program “Zielony transport publiczny” realizowany będzie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nabory wniosków prowadzone będą w trzech etapach, kolejno w 2021, 2022 i 2023 r. Pierwszy rozpocznie się 4 stycznia i potrwa do 15 grudnia 2021 r.

Ministerstwo podało, że poziom dofinansowania zakupów w pierwszym naborze sięgać będzie 80 proc. w przypadku autobusów elektrycznych oraz trolejbusów. Jeżeli gmina będzie chciała zainwestować w kupno pojazdu napędzanego wodorem, dofinansowanie będzie wyższe i sięgnie 90 proc. – w całym okresie trwania programu z uwagi na innowacyjny charakter tej technologii.

Resort podkreślił, że za kwalifikowane w ramach programu mogą zostać uznane koszy poniesione od 1 października br. do 31 grudnia 2025 r., przy czym w przypadku leasingu okres wydłużono do 31 grudnia 2035 r.

“Przewidujemy szereg kosztów kwalifikowanych, od nabycia bądź leasingu autobusów, przez koszt modernizacji lub budowy odpowiedniej infrastruktury do ładowania lub tankowania takich pojazdów, po szkolenia dla kierowców i mechaników, którzy będą obsługiwać te ekoautobusy”

– tłumaczył wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski

Dofinansowanie do kupna autobusów elektrycznych będzie malało z roku na rok. W pierwszym roku będzie to 80 proc., w 2022 – 70 proc., a w 2023 – 60 proc. Podobnie będzie w przypadku zakupu trolejbusów.

Beneficjentami nowego programu mogą być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym np. samorządy.