PolskaSzkoły nie muszą znikać. Rząd proponuje nowe życie dla pustoszejących placówek

Szkoły nie muszą znikać. Rząd proponuje nowe życie dla pustoszejących placówek

Ministerstwo Edukacji szykuje rozwiązania, które mogą całkowicie zmienić los małych szkół zagrożonych likwidacją. Jak zapowiedział wiceminister Henryk Kiepura, rząd chce umożliwić gminom przekształcanie budynków szkolnych w wielofunkcyjne centra lokalne – od opieki nad najmłodszymi po działania senioralne. To odpowiedź na narastający niż demograficzny i obawy mieszkańców wielu gmin, takich jak Gniewkowo, gdzie pojawiły się plany zamykania wiejskich szkół.

szkola
szkola
Źródło zdjęć: © unflasch | redakcja ipolska24.pl

Nie tylko klasy i korytarze – szkoły mają znów tętnić życiem

Wiceminister Kiepura podkreślił, że resort przygotował nowelizację Prawa oświatowego, która pozwoli gminom lepiej zarządzać infrastrukturą edukacyjną. Placówki z mniejszą liczbą uczniów – zamiast być likwidowane – mogłyby pełnić dodatkowe funkcje.

Według projektu, w budynkach szkół będzie można organizować:

• opiekę dzienną dla dzieci do lat 3,

• działania wspierające powrót rodziców na rynek pracy,

• zajęcia i programy skierowane do seniorów,

• aktywności obywatelskie i społeczne,

• a nawet wydarzenia kulturalne czy inicjatywy związane z ochroną zdrowia.

Warunkiem ma być pełne zachowanie bezpieczeństwa uczniów oraz pewność, że dodatkowe funkcje nie będą kolidować z nauką.

Interpelacja z Gniewkowa tłem dla zmian

Odpowiedź Kieputy była reakcją na interpelację posła Bartosza Kownackiego, który alarmował o możliwej likwidacji wszystkich wiejskich szkół w gminie Gniewkowo. Poseł podkreślał, że taki krok doprowadziłby do drastycznego pogorszenia dostępu do edukacji, wymuszając na dzieciach codzienne, wielokilometrowe dojazdy.

Wiceminister zaznaczył jednak, że samorząd Gniewkowa nie podjął żadnych formalnych uchwał o likwidacji placówek. Jednocześnie potwierdził, że przygotowywane przepisy mają pomóc gminom uniknąć drastycznych decyzji.

Szkoła jako centrum lokalnej społeczności

Nowe rozwiązania mają pomóc zatrzymać trend zamykania szkół na wsi. Resort podkreśla, że budynki mogą pełnić wiele ról – edukacyjnych, społecznych i kulturalnych – odpowiadając na aktualne potrzeby mieszkańców.

"Chcemy, by szkoły nie znikały z mapy, ale służyły lokalnym wspólnotom na różne sposoby. To odpowiedź na zmiany demograficzne, ale też szansa na rozwój usług publicznych tam, gdzie są one najbardziej potrzebne" – wskazuje wiceminister Kiepura.

Projekt przeszedł już konsultacje społeczne i trafił do Stałego Komitetu Rady Ministrów. Jeśli zostanie przyjęty, gminy zyskają narzędzie, które może pomóc zachować szkolną infrastrukturę – nawet wtedy, gdy liczba uczniów spada.

Wybrane dla Ciebie