Spektakle i warsztaty podczas Dni Komedii dell’Arte w Krakowie

Spektakle, warsztaty sztuki komediowej i wystawa plastyczna znalazły się w programie jedenastych Dni Komedii dell’Arte, które potrwają w Krakowie od 21 lutego do 1 marca tego roku. Tegoroczny festiwal poświęcony będzie postaci Arlekina.

Jak poinformowała PAP Agnieszka Cianciara-Froehlich, dyrektor artystyczna Dni, festiwal stanowi polskie obchody międzynarodowego święta włoskiej komedii, które przypada 25 lutego.

„25 lutego cały świat świętuje narodziny komedii dell’arte. W Krakowie obchodzimy ten szczególny dzień już po raz jedenasty. Komedia dell’arte jest nieustannie źródłem inspiracji w sztuce, a jej wpływy przejawiają się nie tylko w teatrze i dramacie, ale także w tańcu, muzyce oraz sztukach plastycznych i wizualnych” – wyjaśniła dyrektor.

Przypomniała, że komedia dell’arte, pochodząca z szesnastowiecznych Włoch, była pierwszym zawodowym teatrem nowożytnej Europy.

Według Cianciary-Froehlich, komedia dell’arte, zapomniana przez kilka stuleci, dziś ponownie wraca do łask – świadczą o tym m.in. liczby widzów podczas wydarzeń krakowskiego festiwalu.

Dni Komedii dell’Arte to polskie obchody międzynarodowego święta Commedia dell’Arte Day odbywającego się corocznie od 2010 r. w ponad 60. państwach na sześciu kontynentach.

Tegoroczne wydarzenie będzie poświęcono postaci Arlekina – najbardziej rozpoznawalnej spośród wszystkich masek komedii.

XI Dni Komedii dell’Arte otworzy wernisaż wystawy „Arlekin. Wokół komedii dell’arte” prezentujący prace studentów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W programie znalazły się ponadto m.in. spektakle komedii, widowisko taneczne oraz spotkania tematyczne i warsztaty. Zupełną nowością będzie spektakl dell’arte stworzony specjalnie dla młodszej widowni, na który zaprasza Krajowa Scena Komedii dell’arte w Teatrze Praska 52.

Organizatorami wydarzenia jest atelier teatralne Studio Dono oraz Centrum Kultury Podgórza. Współfinansuje je Miasto Kraków.

Komedia dell’arte pojawiła się w połowie XVI w. we Włoszech. Najważniejszą jej cechą jest improwizowany charakter. Bohaterami były typowe postacie włoskiej komedii ludowej, reprezentujące różne regiony, mówiące dialektami i występujące w maskach i charakterystycznych strojach.

Z czasem komedia dell’arte opanowała całą Europę, najpopularniejsza była we Francji. W Polsce wystawiano ją m.in. na dworach Władysława IV i Jana III Sobieskiego. Zmierzch komedii dell’arte nastąpił pod koniec XVIII w. Obecnie ponownie wraca do łask – do jej tradycji nawiązuje m.in. Piccolo Teatro w Mediolanie.(PAP)