Roblox pod lupą: CEO radzi rodzicom unikać platformy, jeśli mają obawy
Roblox, jedna z najpopularniejszych platform gamingowych na świecie, znalazła się w centrum kontrowersji związanych z bezpieczeństwem dzieci. Dyrektor generalny firmy, Dave Baszucki, w rozmowie z BBC zasugerował, że rodzice, którzy martwią się o treści dostępne na platformie, powinni po prostu nie pozwalać swoim dzieciom na korzystanie z niej. Jego słowa wywołały mieszane reakcje – od pochwał za szczerość po krytykę, że umywa ręce od odpowiedzialności.
Popularność Robloxa i narastające problemy
Roblox to platforma, na której użytkownicy mogą tworzyć i eksplorować miliony wirtualnych światów. W 2024 roku codziennie korzystało z niej ponad 80 milionów graczy, z czego około 40% miało mniej niż 13 lat. Popularność platformy gwałtownie wzrosła w czasie pandemii COVID-19, co przełożyło się na jej wartość rynkową – obecnie wycenianą na 41 miliardów dolarów.
Jednak wraz z rosnącą liczbą użytkowników pojawiały się kolejne problemy, w tym oskarżenia o nękanie, uwodzenie dzieci oraz dostęp do treści o charakterze pornograficznym. Brytyjska ustawa o bezpieczeństwie online, która wejdzie w życie w kwietniu, nakłada na platformy technologiczne obowiązek zwiększonej ochrony dzieci w internecie. Mimo to rodzice wciąż zgłaszają trudności w monitorowaniu aktywności swoich dzieci na Robloxie.
Stanowisko CEO: "Jeśli się martwisz, nie pozwalaj dzieciom grać"
Zapytany o obawy rodziców dotyczące bezpieczeństwa na platformie, Dave Baszucki powiedział:
- Jeśli nie czujesz się komfortowo, nie pozwól swoim dzieciom korzystać z Robloxa.
Podkreślił, że firma podejmuje intensywne działania w celu ochrony użytkowników, w tym stosowanie sztucznej inteligencji do filtrowania treści i analizowania komunikacji między graczami. Dodał, że zespół Robloxa stale współpracuje z organami ścigania, jeśli dochodzi do poważnych naruszeń.
Jego wypowiedź spotkała się z różnymi reakcjami. Justine Roberts, szefowa brytyjskiego forum Mumsnet, zauważyła, że chociaż Roblox oferuje kontrolę rodzicielską, to zarządzanie czasem ekranowym dzieci bywa trudne:
- Nawet przy najlepszych chęciach rodzice nie zawsze są w stanie śledzić każdą sekundę aktywności swoich dzieci w sieci.
Ellie Gibson, współtwórczyni podcastu Scummy Mummies, skomentowała, że Baszucki zdaje się unikać odpowiedzialności:
- Łatwo powiedzieć, żeby dzieci nie grały, ale co, jeśli wszystkie ich koleżanki i koledzy już tam są?
Luki w systemie bezpieczeństwa
Roblox chwali się zaawansowanymi mechanizmami moderacji, ale testy przeprowadzone przez dziennikarzy BBC wykazały, że systemy bezpieczeństwa platformy mają poważne luki. Udało się założyć dwa konta – jedno dla 15-latka, drugie dla 27-latka – i prowadzić między nimi rozmowy, mimo że teoretycznie nie powinno to być możliwe. Filtry co prawda blokowały próby przeniesienia konwersacji na inną platformę, ale wystarczyło minimalnie zmodyfikować wiadomość, by ominąć zabezpieczenia.
BBC przeanalizowało również listę gier rekomendowanych przez platformę 11-letniemu użytkownikowi. Wśród nich znalazły się:
- Late Night Boys And Girls Club RP
- Special Forces Simulator
- Squid Game
- Strzelaj samoloty... bo czemu nie?
Zapytany o tę selekcję, Baszucki zapewnił, że Roblox ma ścisłe wytyczne dotyczące treści i stosuje "spójną politykę klasyfikacji wiekowej".
Czy Roblox rzeczywiście jest bezpieczny?
Pomimo zapewnień CEO, rodzice i eksperci ds. bezpieczeństwa online pozostają sceptyczni co do skuteczności zabezpieczeń Robloxa. Platforma nadal jest pełna zagrożeń, od cyberprzemocy po niewłaściwe treści, które mogą docierać do młodszych użytkowników.
Baszucki porównał swoją wizję platformy do "Magic Kingdom", czyli koncepcji, którą Walt Disney kierował się przy tworzeniu swoich parków rozrywki. Jego zdaniem Roblox to "przyszłość komunikacji", która docelowo ma stać się cyfrowym światem w stylu Metaverse.
Czy jednak firma rzeczywiście jest gotowa zapewnić użytkownikom bezpieczeństwo? Wielu rodziców pozostaje nieprzekonanych.