Rekordowa liczba dostarczonych samochodów Tesla po obniżkach cen

Tesla, producent pojazdów elektrycznych, ogłosił, że dostarczył rekordową liczbę pojazdów w ciągu trzech miesięcy poprzedzających koniec czerwca, po obniżeniu cen w celu zwiększenia sprzedaży.

Firma obniżyła ceny na różnych rynkach, w tym w USA, Wielkiej Brytanii i Chinach, aby konkurować z konkurencyjnymi producentami. W weekend główni chińscy producenci samochodów również odnotowali wzrost sprzedaży w czerwcu.

Na początku tego roku dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, stwierdził, że jego zdaniem dążenie do wyższej sprzedaży przy niższych zyskach było „właściwym wezwaniem” dla firmy. W niedzielę Tesla zgłosiła dostarczenie 466 140 pojazdów w drugim kwartale, co stanowi wzrost o ponad 80% w porównaniu z poprzednim rokiem. Tymczasem firma stwierdziła, że w tym samym okresie zwiększyła produkcję pojazdów do prawie 480 000.

„Tesla dokonała strategicznego wyboru, aby zostać producentem na rynek masowy” – powiedział Bill Russo, założyciel i dyrektor generalny firmy konsultingowej Automobility, w wywiadzie dla BBC. „To był kluczowy czynnik, który przyczynił się do wzrostu sprzedaży, ponieważ wojna cenowa przyniosła korzyści przede wszystkim modelowi 3 i modelowi Y o większej liczbie egzemplarzy”.

Dan Ives z firmy inwestycyjnej Wedbush Securities powiedział BBC, że „obniżki cen w Chinach były sprytnym posunięciem pokerowym, które okazało się ogromnym sukcesem Tesli”. Chiny to drugi co do wielkości rynek Tesli po Ameryce Północnej. Firma obniża ceny w drugiej co do wielkości gospodarce świata, gdzie konkuruje z lokalnymi producentami pojazdów elektrycznych.

W weekend firma Li-Auto z siedzibą w Pekinie odnotowała w czerwcu rekordowe dostawy 32 575 sztuk, co oznacza trzeci z rzędu miesięczny rekord sprzedaży. Tymczasem dostawy dla Nio z Szanghaju i Xpeng z Kantonu wzrosły odpowiednio do 10 707 i 8620 sztuk w ciągu tego samego miesiąca.

Oprócz zwiększonej konkurencji Tesla zmaga się również z wpływem wyższych kosztów finansowania dla klientów w innych częściach świata. Aby temu zaradzić, firma obniżyła w tym roku ceny. W kwietniu Tesla oświadczyła, że nie ma planów stabilizacji cen pojazdów, pomimo powtarzających się obniżek cen, które odbijały się na zyskach.

„Nie rozpoczynamy wojny cenowej; po prostu obniżamy ceny, aby osiągnąć przystępność cenową na większą skalę” – napisał Musk na swojej platformie społecznościowej Twitter.

W tym czasie Tesla ogłosiła, że jej całkowite przychody wzrosły o prawie jedną czwartą w pierwszym kwartale w porównaniu z rokiem poprzednim ze względu na zwiększoną sprzedaż pojazdów. Jednak jej zysk w tym samym okresie spadł o 24% z powodu obniżek cen i wyższych kosztów surowców i innych towarów.

Spółka ma opublikować wyniki finansowe za drugi kwartał 19 lipca.