Polskie przedsiębiorstwa zaproszone do udziału w budowie najgłębszego portu na gruzińskim wybrzeżu Morza Czarnego

Polsko-Gruzińska Izba Przemysłowo-Handlowa zaprezentowała projekt budowy portu głębinowego Anaklia na wschodnim wybrzeżu Morza Czarnego w Gruzji.

Port w Anaklii będzie miał 14 metrów głębokości, dzięki czemu będzie w stanie przyjmować pełnomorskie kontenerowce, m.in. z Chin. Stanie się w ten sposób jednym z kluczowych elementów tworzonego przez Chiny projektu Nowego Jedwabnego Szlaku, czyli alternatywnej lądowo-morskiej drogi łączącej Daleki Wschód Azji z Europą.

– Jest to największa i najważniejsza inwestycja w regionie. Nie tylko ze względu na jej skalę, ale również na wpływ, jaki będzie miała na Gruzję i cały region. Port w Anaklii ma kluczowe znaczenie dla centralnego odcinka Nowego Jedwabnego Szlaku, który łączy Europę z Azją. To jedyny głęboki port na tym wybrzeżu Morza Czarnego, który pozwoli ożywić wymianę handlową – tłumaczył Zurab Pichkhaia, dyrektor finansowy Konsorcjum Deweloperskiego Anaklia.

Projekt jest warty około 9 mld zł i jest realizowany przez Konsorcjum Deweloperskie Anaklia, utworzone przez gruziński holding TBC i przedsiębiorstwo Conti International z siedzibą w USA.

– Poprzez tworzenie nowej infrastruktury, tworzymy alternatywne, konkurencyjne szlaki. Będziemy mogli przesyłać towary z Centralnych Chin do Europy w ciągu dwóch tygodni, czyli znacznie szybciej, niż w przypadku tradycyjnego transportu morskiego i znacznie taniej niż drogą powietrzną. Dzięki tej budowie wypełnimy pewną niszę transportową – podkreślił Zurab Pichkhaia.

Konsorcjum szacuje, że nowy port będzie generować 0,5 proc. gruzińskiego PKB i przyjmować do 100 mln ton ładunków rocznie.

Polsko-Gruzińska Izba Przemysłowo-Handlowa nawiązała współpracę z portem i miastem Anaklia, by ułatwić polskim firmom udział w realizacji projektu.