Proponowana zmiana nazwy jest zgodna z długoterminową strategią firmy i planami na przyszłość. Jak napisano w uzasadnieniu do uchwały, ma on na celu zachowanie spójności z przyjętą Strategią ORLEN 2030, która koncentruje się na budowie multienergetycznego koncernu oraz ugruntowaniu globalnej marki ORLEN na rynkach zagranicznych poprzez proces rebrandingu.
Działania podjęte przez spółkę w 2022 roku, jak i dalsze plany rozwojowe wymuszają zmianę w postrzeganiu marki, która obecnie koncentruje się wokół przetwórstwa ropy naftowej. W uzasadnieniu zwrócono również uwagę, że proponowana zmiana nazwy będzie odzwierciedlać dotychczasową formę działania spółki oraz jej kierunki strategiczne. W latach 2023-2026 około 66% wartości grupy ma być generowane przez segmenty niezwiązane z rafinerią ropy naftowej.
„Obecna obecność w nazwie firmy słowa „naftowy” nie jest już adekwatna ani zgodna z wizją firmy i ambicjami ekspansji marki poza sektor paliwowy” – wyjaśniają przedstawiciele firmy. „Dzięki nowym działaniom firmy w obszarze OZE, elektromobilności, biogazu i biometanu Orlen nie jest już kojarzony wyłącznie z „naftowym”. Co więcej, działania rebrandingowe na rynkach zagranicznych mają na celu stworzenie platformy do dynamicznego rozwoju marki i znacznego wzrostu wartości poprzez ujednolicenie marki i spójną obsługę klienta, co ostatecznie prowadzi do wzrostu wartości marki”.
Oczekuje się, że zmiana nazwy jeszcze bardziej umocni pozycję Orlenu jako zdywersyfikowanej spółki energetycznej i ułatwi jej ekspansję na nowe rynki. Oznacza to strategiczną zmianę w kierunku szerszego skupienia się na energii odnawialnej i innych sektorach niezwiązanych z ropą naftową. Orlen S.A. jest przekonana, że proces rebrandingu zwiększy rozpoznawalność firmy, wzmocni jej pozycję rynkową oraz przyczyni się do ogólnego rozwoju i sukcesu marki ORLEN.