ORLEN inwestuje w ultraszybkie ładowarki dla pojazdów elektrycznych

ORLEN inwestuje w ultraszybkie ładowarki pojazdów elektrycznych o mocy do 720 kW, zaprojektowane przez polski startup EUROLOOP, z którym Fundusz ORLEN VC podpisał już umowę inwestycyjną.

Z superszybkich ładowarek EUROLOOP, działających pod marką WILLBERT, korzystają już kierowcy w siedmiu krajach Europy Zachodniej, a dzięki nawiązaniu współpracy z Funduszem ORLEN VC, będą one dostępne także w Polsce.

Rozwiązanie przygotowane przez polski startup znacznie skraca czas ładowania pojazdu, poprawiając komfort korzystania z urządzenia. Dzięki zastosowaniu technologii wykorzystującej węglik krzemu, stacja ładowania pozwala osiągnąć 97 proc. sprawności w procesie przekształcania energii z prądu zmiennego (AC) na prąd stały (DC), co przyśpiesza proces ładowania.

Innowacyjnym rozwiązaniem zastosowanym przez EUROLOOP dającym spółce przewagę nad konkurencją, jest także technologia dynamicznego współdzielenia mocy (wersja produktu S-Hub) między dwoma połączonymi stacjami ładowania. Obie funkcjonalności istotnie wpływają na redukcję kosztów utrzymania stacji ładowania. Dzięki połączonemu układowi, dwie ładowarki mogą działać jak jedna, współdzieląc moc między sobą i dostosowując ją w zależności od zapotrzebowania. W efekcie pozwala to na ładowanie nawet ośmiu samochodów jednocześnie.

Dodatkowo, startup udostępnia swoim klientom autorski system do zarządzania stacjami ładowania pod marką HAWKe, który obejmuje m.in. kompleksowy system płatności z terminalem płatniczym.

Według Marka Garniewskiego, prezesa ORLEN VC, atutem rozwiązania proponowanego przez EUROLOOP jest wysoka efektywność, moc i elastyczność ładowarek, a także niższe koszty budowy, dzięki ograniczonej liczbie urządzeń koniecznych do zainstalowania, oraz niższe koszty eksploatacji.

„Podpisana umowa ze startupem, idealnie wpisuje się w zaktualizowaną Strategię Grupy ORLEN do 2030 r., która zakłada m.in. budowę 10 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych w Europie Środkowej” – powiedział prezes ORLEN VC.

Dodał, że realizacja tej strategii niesie za sobą duże wyzwania w zakresie budowy infrastruktury i zapewnienia lokalizacji, ale także wyboru dostawcy odpowiedniej technologii, która spełni coraz wyższe oczekiwania klientów.

„Umowa z EUROLOOP spełnia wszystkie warunki w tym zakresie” – ocenił Marek Garniewski.

Zdaniem Marka Gutta-Mostowego, założyciela i prezesa EUROLOOP, opracowana przez jego startup konstrukcja ładowarki w wersji 2-stronnej o zwiększonym zasięgu i pozwalająca na jednoczesne ładowanie do 8 pojazdów, może w przyszłości zastąpić dystrybutory paliwa na stacjach paliw, bez istotnej zmiany układu przestrzeni.

„To znacząco zmniejszy koszty budowy takich obiektów” – zauważył przedsiębiorca.

Dodał, że środki pozyskane od ORLEN VC jego spółka przeznaczy na wzrost mocy produkcyjnych i kapitał obrotowy oraz na rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych.

EUROLOOP jest już dziesiątą inwestycją ORLEN VC. W ciągu dwóch lat działalności fundusz dołączył do grona największych i najbardziej aktywnych funduszy venture capital z regionu Europy Środkowej. W swoim portfelu posiada także dwa zagraniczne fundusze venture capital. Zgodnie z przyjętymi założeniami, ORLEN VC planuje dokonywać rocznie 5-6 inwestycji, skupiając się na najbardziej perspektywicznych spółkach, posiadających innowacyjne i gotowe do komercjalizacji technologie, które będą wspierać cele przyjęte w strategii ORLEN2030.