Budowa mostu kolejowego w Krakowie na finiszu
Do czerwca ma się zakończyć budowa mostu kolejowego nad Wisłą w Krakowie. Po oddaniu obiektu do użytku uruchomione zostaną dodatkowe tory do centrum miasta oraz przeprawa dla pieszych i rowerzystów. Inwestycja za ponad 1,2 mld zł jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W styczniu zakończyły się prace przy montażu stalowych łuków na ostatnim przęśle kolejowym mostu w Krakowie. Po ułożeniu nowej nawierzchni i zamontowaniu barier ochronnych zostaną przeprowadzone próby obciążeniowe.
„Budujemy nowoczesną kolej w Krakowie. Z efektów rządowych inwestycji korzystają zarówno pasażerowie, jak i piesi oraz rowerzyści. Najważniejszym zadaniem jest tworzenie spójnego i komfortowego transportu w obrębie miasta – tak, aby coraz więcej osób wybierało kolej, która jest komfortowym, przewidywalnym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jak wskazano w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury dużo pracy wymagać będzie przygotowanie elementów konstrukcji przeznaczonych dla rowerzystów i pieszych. Zgodnie z projektem tor kolejowy na moście zostanie oddzielony od drogi rowerowej półprzezroczystą barierą ochronną. Po zewnętrznej stronie przęseł mostu na dodatkowej platformie zostanie ułożony chodnik.
„Po obu stronach przeprawy toczą się już prace przy budowie najazdów i schodów, z których piesi i rowerzyści będą korzystać, chcąc dostać się na drugą stronę Wisły. Ciągi komunikacyjne zostały tak zaprojektowane, by mogły z nich korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się” – wskazano w komunikacie resortu.
Budowany most będzie ostatnią przeprawą wybudowaną przez PLK SA w ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej. Konstrukcja została zaplanowana we współpracy z samorządem Krakowa, dzięki czemu uwzględniono potrzeby pieszych i rowerzystów, którzy zyskali łatwiejszy dostęp do przystanku Kraków Zabłocie.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.