ZUS apeluje o odbieranie listów ws. indywidualnego numeru rachunku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysłał w ostatnim czasie 3,3 miliony listów, w których informuje o indywidualnym numerze rachunku do wpłat. 88 tysięcy listów wróciło z powrotem do ZUS. Instytucja apeluje o odebranie listów.

Od 1 stycznia 2018 roku płatników czekają zmiany. Będzie to jeden, indywidualny numer konta, na który każdy platnik będzie wpłacał swoje składki. Takie rozwiązanie zastąpi dotychczasowe cztery różne rachunki. Płatnicy płacili osobno ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i ewentualnie Fundusz Emerytur Pomostowych. Teraz ZUS szykuje ułatwienie dla płatników, jednak obawia się, że wciąż kilkadziesiąt tysięcy osób nie jest świadomych zmian.

“Niestety, część z wysłanych listów nie została odebrana. Zakład apeluje więc ponownie do wszystkich płatników składek o odbieranie korespondencji z informacją o indywidualnym numerze rachunku składkowego” – informuje rzecznik ZUS, Wojciech Andrusiewicz.

Od przyszłego roku ZUS będzie samodzielnie rozdzielać kwotę na poszczególne składniki albo zaliczy na zadłużenie, które ma płatnik. Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie wyjaśniać dlaczego adresaci zwrócili listy i ponowi próbę dotarcia do nich z informacją o indywidualnym numerze konta.

Jednocześnie rzecznik ZUS przypomina, że każdy płatnik ma możliwość sprawdzenia swojego numeru konta w każdej placówce, a także na stronie internetwoej www.eskladka.pl.

Rzecznik zaznaczył, że blisko 2,4 mln listów z ZUS wysłano do wszystkich aktywnych płatników składek, tj. pracodawców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, opłacających składki za zatrudnioną nianię i osób opłacających składki dobrowolnie. Z kolei ponad 900 tys. listów skierowano do nieaktywnych już płatników składek, którzy jednak mają do spłacenia zaległości składkowe. 

Źródło: www.kurier.pap.pl