PolskaUOKiK: postępowanie wobec 15 kancelarii prawnych

UOKiK: postępowanie wobec 15 kancelarii prawnych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wobec 15 kancelarii prawnych; z informacji urzędu wynika, że na rynku świadczenia usług pomocy prawnej może dochodzić do nieprawidłowości – informuje UOKiK w poniedziałkowym komunikacie.

UOKiK: postępowanie wobec 15 kancelarii prawnych

Jak podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, postępowanie wyjaśniające zostało wszczęte 20 lipca i jest nim objętych 15 kancelarii adwokackich i radcowskich z całej Polski.

“Jego celem jest w szczególności zweryfikowanie warunków na jakich osoby posiadające kredyt hipoteczny waloryzowany lub denominowany do waluty obcej, umowę ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym oraz obligacje korporacyjne spółki GetBack, zawierają umowy z kancelariami” – wyjaśniono.

Z posiadanych przez UOKiK informacji wynika, że problemem mogą być niejasne zasady ustalania wynagrodzenia i brak określenia maksymalnego pułapu kosztów – co może utrudniać oszacowanie ceny podejmowanych działań. Wątpliwości budzi także zastrzeganie na rzecz kancelarii całości uzyskanych w imieniu konsumenta korzyści, gdy sąd unieważni lub “odfrankuje” umowę kredytową.

Ponadto, kancelarie mogą wyłączać swoją odpowiedzialność za to, że konsument nie dostarczy dokumentów – nawet gdy kancelaria nie zwróciła się z taką prośbą i ograniczają ją jedynie do wysokości posiadanej polisy. Kredytobiorców może obejmować nawet 10-letnia klauzula poufności – zaznacza UOKiK.

“W związku z napływającymi do UOKiK niepokojącymi informacjami weryfikujemy w postępowaniu wyjaśniającym model działania kancelarii adwokackich i radcowskich reprezentujących konsumentów. W szczególności chcemy ustalić, czy umowy mogą zawierać klauzule niedozwolone lub naruszać zbiorowe interesy konsumentów” – mówi, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

“Nie ulega wątpliwości, że kancelarie są profesjonalnymi podmiotami, świadczącymi pomoc prawną w trudnych bataliach sądowych z bankami, gdzie w grę wchodzą wysokie kwoty. Kancelarie nie mogą jednak wykorzystywać swojej pozycji względem konsumentów. Od profesjonalistów mamy prawo wymagać profesjonalnego działania tak, aby na pierwszym miejscu zawsze stał interes klienta kancelarii, nie zaś jej samej” – uważa szef urzędu.

UOKiK przypomina, że zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, jeżeli materiał zgromadzony w toku postępowania wyjaśniającego wzbudzi zastrzeżenia, Prezes UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów lub stosowania klauzul niedozwolonych.

Jak dodano, w toku jest również postępowanie w podobnej sprawie dotyczące kancelarii odszkodowawczych. (PAP)

Wybrane dla Ciebie