Trwa akcja promująca transplantologię

Akcja edukacyjna promująca ideę dawstwa narządów odbywa się w świąteczny weekend – 31 października i 1 listopada – w większości stacji radiowych w Polsce. W inicjatywę zaangażował się aktor Tomasz Kot.

Znany aktor zainteresował się tematem transplantologii po tym, jak zagrał rolę kardiochirurga Zbigniewa Religi w filmie “Bogowie”. Teraz nagrał komunikat społeczny, emitowany w większości ogólnopolskich i lokalnych stacjach radiowych 31 października oraz 1 listopada. W imieniu osób, którym przeszczep cudem uratował życie oraz ich bliskich, dziękuje rodzinom zmarłych za decyzję o przekazaniu narządów do transplantacji.

Polskie Towarzystwo Badania Opinii i Rynku (PTBRiO) z budżetu partycypacyjnego sfinansowało projekt badawczy, który wykazał, że większość problemów związanych z donacją leży po stronie środowiska medycznego: systemu edukacji, przepisów i rozwiązań strukturalnych.

Jednym z głównym wniosków badania jest pozytywne nastawienie społeczeństwa do donacji i transplantacji. Większość, bo 54 proc. pytanych o to, czy zgodziłaby się na pobranie narządów do przeszczepu po śmierci odpowiada twierdząco, a 25 proc. nie ma określonego zdania. 7 proc. wyraża zdecydowany sprzeciw.

Jako główne powody decyzji o przekazaniu narządów osobom krytycznie chorym podają: chęć ratowania życia innym (55 proc.), to, że w przyszłości ktoś może im uratować życie w ten sposób (31 proc.), znalezienie sensu w stracie bliskiej osoby (28 proc.), domyślanie się lub wiedza o woli zmarłego (28 proc.).

Moment rozmowy o przekazaniu narządów to zawsze chwila bardzo trudna emocjonalnie dla bliskich zmarłego, jak i dla koordynatorów donacyjnych. Jedynie 17 proc. badanych deklaruje, że kiedykolwiek rozmawiało z bliskimi o swojej decyzji odnośnie przekazania narządów po śmierci.

Za realizacją projektu stał zespół prowadzony przez Marka Biskupa, jednego z szefów Kantar Polska, który sam w trybie pilnym został uratowany dzięki transplantacji płuc w Śląskim Centrum Chorób Serca.