Qantas wypłaci odszkodowania za „loty widmo”

Qantas, największa australijska linia lotnicza, zgodziła się zapłacić karę w wysokości 100 milionów dolarów australijskich (66,1 miliona dolarów amerykańskich, 52,7 miliona funtów) w celu załatwienia sprawy prawnej, w której oskarżono ją o sprzedaż tysięcy biletów na loty, które zostały już odwołane.

Dodatkowo firma uruchomi plan rekompensat dla poszkodowanych pasażerów o wartości do 20 milionów dolarów australijskich.

Vanessa Hudson, dyrektor generalna Qantas, stwierdziła, że porozumienie to stanowi ważny krok w kierunku „przywrócenia zaufania do narodowego przewoźnika”. Sprawa tzw. „lotów widmo”, wszczęta przez Australijską Komisję ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) w sierpniu, zarzuciła, że Qantas w niektórych przypadkach sprzedawał bilety na loty, które zostały odwołane na wiele tygodni wcześniej.

Porozumienie o karze pomiędzy Qantas a ACCC musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Federalny Sąd Australii. Zgodnie z planem, klienci, którzy kupili bilety na loty odwołane co najmniej dwa dni wcześniej, będą uprawnieni do odszkodowania. Według linii lotniczej, otrzymają oni 225 dolarów australijskich za loty krajowe i 450 dolarów australijskich za bilety międzynarodowe.

„Kiedy wznowiliśmy loty po zamknięciach związanych z Covidem, musimy przyznać, że zawiedliśmy naszych klientów” – powiedziała pani Hudson, która uczyniła przywrócenie reputacji linii priorytetem po objęciu stanowiska w zeszłym roku. Dodała również, że firma zmodernizowała swoje procesy i zainwestowała w technologię, aby uniknąć powtórzenia problemu.

„Cieszymy się, że udało się uzyskać od Qantas przyznanie się do wprowadzenia klientów w błąd oraz zgodę na konieczność nałożenia znacznej kary” – powiedziała Gina Cass-Gottlieb, przewodnicząca ACCC.

Qantas mierzył się z serią skandali i spraw sądowych, gdy pani Hudson została pierwszą kobietą na czele tej linii lotniczej. Jej poprzednik, Alan Joyce, prowadził firmę przez kryzys finansowy w 2008 roku, pandemię oraz rekordowe ceny paliwa. Jednak do czasu jego rezygnacji w 2023 roku, Qantas borykał się z rosnącym publicznym niezadowoleniem z powodu wysokich cen biletów, masowych opóźnień i odwołań lotów oraz traktowania pracowników.