LifestylePsychologowie wyjaśniają, czym jest chemia uczuć i od czego zależy, do kogo ją czujemy

Psychologowie wyjaśniają, czym jest chemia uczuć i od czego zależy, do kogo ją czujemy

Myśląc o osobie, w której jesteśmy zakochani, czasem używamy słowa chemia. Widzimy ją i świat staje w miejscu, wszystko wydaje się właściwe – jej wygląd, zapach. Nie zastanawiamy się nad tym, na czym polega ta chemia miłości i dlaczego czujemy ją do niektórych osób, a do innych nie. Tę zagadkę rozwikłali naukowcy.

Psychologowie wyjaśniają, czym jest chemia uczuć i od czego zależy, do kogo ją czujemy

Chociaż termin chemia, odnoszący się do uczuć i pociągu seksualnego, nie jest oficjalną nazwą naukową, określane nim zjawisko jest od lat przedmiotem badań naukowych. Dr Helen Fisher, antropolog i psycholog z w Kinsey Institute, która napisała słynną książkę “Anatomy of Love”, wykonała eksperyment, polegający na badaniu rezonansem magnetycznym mózgów bardzo zakochanych osób. Poprosiła badanych, by spojrzeli na zdjęcia swoich bliskich i w tym momencie wykonywała rezonans. Powstałe skany pokazywały silną aktywację obszarów nagrody i motywacją, zarejestrowały też wzrost poziomu dopaminy. “Kiedy zakochani ludzie mówią, że jest między nimi chemia, to nie przesadzają. Tę chemię można zobaczyć” – komentuje dr Fisher.

Niestety, nie istnieje sposób na to, aby przewidzieć, z kim będziemy mieć chemię, co ułatwiłoby nam randkowanie i szukanie partnera. Niestety, jak wyjaśnia dr Justin Lehmiller, psycholog z Kinsey Institute, większość z nas nie jest w stanie przewidzieć, co uznamy za urzekające. I dodaje, że badania osób chodzących na randki wykazały, że ludzie często nie wybierają osób o cechach, które umieścili na swoich listach życzeń.

Chociaż to, jak rodzi się miłość, wciąż jest tajemnicą, dr Fisher odkryła naukowy sposób, aby przynajmniej częściowo zrozumieć, dlaczego mamy chemię z niektórymi ludźmi, a nie z innymi. Na podstawie swoich badań nad mózgiem odkryła cztery podstawowe style myślenia i zachowania związane z dopaminą, serotoniną, estrogenem i testosteronem. Na podstawie danych uzyskanych podczas swoich badań stwierdziła, że mężczyźni i kobiety z dominującą naturą dopaminową (cechuje ją poszukiwanie ryzyka, ciekawość, kreatywność, energia) przyciągają osoby takie jak oni. To samo dotyczy osób z dominacją serotoniny, które są ostrożne, tradycyjne, przestrzegają zasad i szanują autorytety. “W tych dwóch przypadkach można powiedzieć, że podobieństwa się przyciągają” – mówi dr Fisher.

Tymczasem ci, którzy mają wysoki poziom testosteronu, są zwykle analityczni, logiczni, bezpośredni, zdecydowani i sceptyczni, bardziej przyciągają tych, u których dominuje natura związana z estrogenem, ich przeciwieństwo. Mężczyźni i kobiety z dominacją estrogenów mają bowiem skłonność do bujania w obłokach, są empatyczni, ufni, ekspresyjne. “Dopiero gdy zobaczysz pełną kombinację cech u obu partnerów, możesz zacząć przewidywać ich zgodność” – mówi badaczka.

Ale chemia to nie wszystko, podkreślają specjaliści. “Ona jest tylko początkiem dla związków” – mówi psycholog Carrie Cole. “Chemia otwiera drzwi, ale to, co z nią robimy później, decyduje o tym, czy związek będzie trwał” – mówi. I dodaje, że aby relacje rozwinęły się poza początkowym intensywnym przyciąganiem, musi nastąpić moment, w którym nabieramy zaufania i angażujemy się. “Zaufanie to świadomość, że twój partner jest przy tobie i jest kimś, na kogo możesz liczyć” – mówi dr Robert Navarra, psycholog. “Zaangażowanie to świadomość, że nie ma nikogo innego, z kim wolałbyś być i na odwrót. Relacje zazwyczaj zaczynają się od chemii, ale potrzebują więcej pracy” – dodaje.

Chociaż chemia może prowadzić do udanych związków, należy ją traktować z przymrużeniem oka. “Chemia i dopasowanie to dwie różne rzeczy. Czasami bowiem ludzie, do których czujemy pociąg, nie są dla nas właściwymi partnerami” – mówi dr Lehmiller. Dlatego radzi, by starać się znaleźć właściwą równowagę między chemią a dopasowaniem, bo to zwiększy szanse na znalezienie stałego partnera. Nie należy też panikować, jeśli to intensywne początkowo przyciąganie z czasem zaniknie, można je nieco rozniecić. “Zamiast panikować z powodu spadku chemii, zainwestuj ponownie w swój związek, próbując odbudować tę iskrę” – mówi dr Lehmiller. “Aby to zrobić, skup się na tym, kiedy ty i twój partner spotkaliście się po raz pierwszy i co was połączyło, i spróbujcie ponownie przeżyć te początkowe chwile. Warto na przykład ustalić rytuały, które zachęcają do kontaktu. To mogą być cotygodniowe randki albo pięciominutowe rozmowy każdego wieczoru.

Wybrane dla Ciebie
CrossFit dla każdego!
Redakcja iPolska24

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez iPolska24, Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz Zaufanych Partnerów WP (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody iPolska24, Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych iPolska24 może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz Zaufanych Partnerów WP są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes iPolska24, Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce WP, z których WP może przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów IAB i Zaufanych Partnerów WP z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności iPolska24.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności iPolska24.