Przez internet kupujemy głównie kosmetyki, odzież i artykuły wyposażenia domu
Polacy najczęściej kupują przez internet kosmetyki i perfumy, odzież oraz artykuły wyposażenia domu; czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu w internecie jest przede wszystkim cena – wynika z badania agencji Inquiry.
Według badania, wśród osób wykorzystujących internet do zakupów, 60 proc. korzysta z tego kanału przynajmniej raz na 2-3 tygodnie w przypadku produktów i przynajmniej raz w miesiącu w przypadku usług.
Polacy najczęściej kupują przez internet kosmetyki i perfumy, odzież i bieliznę dla dorosłych oraz artykuły wyposażenia domu. Często kupują też obuwie dla dorosłych, sprzęt AGD i RTV, książki i gry, a także telefony i sprzęt komputerowy wraz z akcesoriami. Coraz chętniej w internecie nabywane są także produkty dla dzieci, szczególnie obuwie – podaje firma badawcza.
Wśród usług na pierwszych miejscach znajdują się rezerwacje noclegów, zakup biletów kolejowych i subskrypcje płatnych serwisów streamingowych. “W porównaniu z analogicznym badaniem przeprowadzonym w 2019 r., w wyniku ograniczeń związanych z pandemią wiele usług, w tym bilety kolejowe, rezerwacje noclegów, bilety na koncerty oraz bilety lotnicze kupowane były przez zdecydowanie mniejszą grupę osób” – podkreśla firma.
Najpopularniejszą platforma zakupową pozostaje Allegro – prawie 90 proc. osób kupujących on-line korzystało z niej w ciągu ostatniego roku. Na drugim miejscu plasuje się platforma zakupów lokalnych OLX, a za nią telewizja streamingowa Netflix oraz chińska platforma AliExpress. W komunikacie zauważono, że Netflix zanotował duży wzrost odsetka użytkowników w badanej grupie – z 31 do 37 proc.
Najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu w internecie jest niska cena, szczególnie dotyczy to osób w wieku od 35 do 44 lat. Klienci cenią sobie też szeroką ofertę produktową, promocje na poszczególne produkty oraz możliwość darmowej dostawy. Starsze osoby zwracają uwagę na dokładne opisy produktów.
Wygoda i cena są decydujące również przy wyborze opcji dostawy. Internauci wskazali, że najchętniej wybierają dostawę do paczkomatu (wzrost z 27 proc. w 2019 r. do 45 proc. w obecnej edycji badania). Tym samym paczkomaty wyprzedziły pod względem preferencji dostawę przez kuriera, która rok temu była na pierwszym miejscu.
Najczęściej wybieranymi formami płatności są przelew z konta bankowego oraz płatności mobilne (np. Blik). Wedle deklaracji ankietowanych, w porównaniu do roku 2019 płatności mobilne zyskały na znaczeniu, a mniej popularne stały się przelewy w systemach płatniczych i płatność gotówką przy odbiorze.
Prezes Inquiry Agnieszka Górnicka komentując wyniki badania zaznaczyła, że pandemia przyspieszyła notowany od wielu lat trend rosnący zakupów internetowych. “Wzrosła zarówno liczba osób korzystających z tej formy zakupów, jak i ich częstość. Co ciekawe, o ile zmiany w zakupach usług zostały wymuszone przez odgórne ograniczenia, o tyle w przypadku produktów struktura zakupów nie uległa dużym zmianom. Oznacza to, że z tego trendu mogą skorzystać wszyscy, którzy zadbają o obecność w kanale e-commerce” – stwierdziła.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI w dniach 19-29 listopada 2020 r. na próbie 1000 dorosłych Polaków, którzy robią zakupy produktów lub usług w internecie.(PAP)