Porozumienie ZUS, Poczty Polskiej i KRUS w ramach obsługi wniosków o “Dobry start”
Prezesi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Poczty Polskiej i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego podpisali listy intencyjne, dzięki którym w wybranych placówkach Poczty i KRUS możliwe będzie uzyskanie pomocy w złożeniu wniosku o “Dobry start”. Zainteresowanym pomagać będą pracownicy ZUS.
Od 1 lipca rusza nabór wniosków w tegorocznej edycji programu “Dobry start”. W jego ramach rodzice, bez względu na dochody, mogą otrzymać jednorazowo 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów potrzebnych uczniom i pozostałego niezbędnego wyposażenia.
W tym roku wnioski będzie można składać od 1 lipca do 30 listopada tylko drogą elektroniczną, za pomocą portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, za pośrednictwem portalu Empatia lub przez serwisy bankowości elektronicznej banków, które udostępnią taką możliwość. Świadczenia w tegorocznej edycji programu będzie przyznawał i wypłacał ZUS.
Zakład w komunikacie przesłanym PAP przekazał, że w związku ze zmianą sposobu składania wniosków podjęto współpracę z Pocztą Polską i z Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, która ma ułatwić złożenie wniosków osobom mającym trudności z elektronicznym wnioskowaniem.
Na podstawie podpisanych listów intencyjnych pracownicy ZUS będą pełnili dyżury w wybranych placówkach Poczty Polskiej i KRUS. Będą zakładać zainteresowanym profile na PUE ZUS i pomagać w złożeniu wniosków o świadczenie w programie “Dobry start” za pośrednictwem PUE ZUS. Taką pomoc będzie można uzyskać także w placówkach ZUS i w innych wybranych miejscach, z którymi ZUS będzie współpracował w tym zakresie.
“Dzięki porozumieniom między Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Pocztą Polską oraz Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w wybranych placówkach Poczty i KRUS możliwe będzie jeszcze szersze udzielanie wsparcia w składaniu elektronicznych wniosków w ramach programu +Dobry start+” – podkreśliła prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska.
Przypomniała, że w tym roku po raz pierwszy wnioski będzie można składać wyłącznie elektronicznie, a przyznawaniem i wypłatą świadczeń będzie zajmował się ZUS.
“Chcemy zapewnić wszystkim osobom, które będą składać wnioski, odpowiednie wsparcie i obsługę. Dlatego staramy się być dostępni w różnych miejscach i jak najbliżej naszych klientów” – zapewniła prof. Uścińska.
“Wymogami dzisiejszego czasu są technologie cyfrowe i Poczta Polska bardzo mocno stawia na tę formę wymiany korespondencji. Musimy jednak pamiętać, że istnieje grupa osób, które nie chcą lub nie mogą korzystać z cyfrowych technologii. Dla nich Poczta Polska też musi i powinna być dostępna jako zaufany i wiarygodny partner w komunikacji. Mam nadzieję, że udostępnienie placówek pocztowych konsultantom ZUS będzie pomocne przy składaniu wniosków w ramach programu +Dobry start+ i wesprze rodziców w procesie zakupu niezbędnych przedmiotów do szkoły” – podkreśla, cytowany w komunikacie, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej SA Andrzej Bodziony.
Prezes KRUS Aleksandra Hadzik zwróciła uwagę, że współczesna technika cyfrowa w coraz większym stopniu pozwala na komunikację zdalną, również z administracją publiczną.
“Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, mając na uwadze strukturę swoich placówek terenowych, wesprze obsługę wniosków o wypłatę świadczenia 300 plus, przeciwdziałając wykluczeniu cyfrowemu osób zamieszkujących tereny wiejskie” – podkreśliła.
Pracownicy ZUS będą obecni w wybranych placówkach Poczty i KRUS w całym kraju. Poczta Polska rozpoczęła współpracę z ZUS w zakresie udostępnienia wybranych placówek pocztowych dla konsultantów ZUS w celu zwiększenia dostępności dla osób wykluczonych cyfrowo przy składaniu wniosków o “Dobry start”. Informacje o terminach i miejscach dyżurów będą na bieżąco podawane do wiadomości publicznej m.in. na stronie www.poczta-polska.pl.