Jak informuje portal Newseria Innowacje, grupa Havas Media Group przygotowała badanie Meaningful Brand Index, w którym sprawdza ile znaczy marka dla konsumenta. Wyniki badania potwierdzają, że długofalowe budowanie wizerunku przynosi firmie szereg korzyści. W 10-letnim ujęciu marki, które świadomie kierują swoim wizerunkiem potrafią osiągnąć nawet 200 procentowy wzrost.
Jak tłumaczy Paweł Frej, dyrektor brand design z Agencji Opus B, w Polsce nie tylko firmy, ale i konsumenci także są coraz bardziej świadomi istoty budowania marki i towarzyszących temu przekazów komunikacji. Według ekspertów, jest to optymistyczne zjawisko i pozwala rozwijać biznes w Polsce.
Dużo jest jeszcze do zrobienia w obszarze podniesienia rozpoznawalności polskich marek. Widzimy, że świadomość konieczności nadrabiania w tym obszarze jest duża. Na spotkaniach z klientami widzimy chęć podnoszenia jakości wizerunkowych marek i budowania wartości dodanych nie tylko na marżach cenowych, lecz także na budowaniu tzw. lovebrandów. To zaczyna się dziać – dodaje Paweł Frej.
Wiele wskazuje na to, że wraz ze wzrostem świadomości konsumentów, rosną też ich oczekiwania. 75% badanych chce, by marki miały realny wpływ na zwiększanie komfortu i jakości życia, a 40% podkreśla, że marki faktycznie to robią. Dla tych konsumentów nie będzie więc miało to znaczenia, jeśli marki nie spełniające ich oczekiwań znikną z rynku.
Dyrektor z Agencji Opus B wyjaśnia też, że coraz więcej firm oddaje proces budowania marki profesjonalnym agencjom brandingowym. Dzieje się tak, ponieważ proces ten nie należy do łatwych – trudn go zdefiniować, a każda firma i każda branża mają inne potrzeby i oczekiwania.
Ostatnie lata pozwalają zaobserwować specjalizację agencji brandingowych w obszarach takich jak identyfikacja wizualna, strategia czy sam produkt. W codzienność agencji jest wpisana innowacyjność. To kluczowy element ich funkcjonowania. Ważne jest podsycanie atmosfery kreatywności w tych agencjach, samodoskonalenie się, ale również kluczowe jest obserwowanie tego, co dzieje się dookoła nas, aby podążać za trendami – tłumaczy Paweł Frej.
Takie trendy sprzyjają więc agencjom oraz osobom, które zajmują się właśnie budowaniem marek i wizerunków firmy.
To uniwersalny zawód, który wymaga olbrzymiej wiedzy z różnych dziedzin życia: marketingu, designu, statystyki, socjologii, materiałoznawstwa i wielu innych. Kluczowe jest to, aby mieć świadomość miejsca i czasu, w jakim się jest, przewidywać trendy, jakie nastąpią, to ważne, aby tworzyć wartości innowacyjne – dodaje Paweł Frej.
Źródło: Newseria Innowacje