LifestyleOgraniczamy spożycie mięsa i nabiału. Dynamicznie rośnie sprzedaż produktów roślinnych.

Ograniczamy spożycie mięsa i nabiału. Dynamicznie rośnie sprzedaż produktów roślinnych.

Lockdown był okresem, który spopularyzował roślinną kuchnię, bo Polacy więcej czasu spędzali na gotowaniu w domach i poszukiwaniu nowych smaków. Badania kampanii RoślinnieJemy pokazują, że w 2020 roku co piąty Polak zaczął postrzegać dietę roślinną jako bardziej atrakcyjną.

Ograniczamy spożycie mięsa i nabiału. Dynamicznie rośnie sprzedaż produktów roślinnych.

Ponad połowa badanych deklaruje, że w miarę regularnie sięga po dania z kuchni roślinnej. W ciągu roku wartość sprzedaży zamienników nabiału wzrosła o 44 proc. Zmiana nawyków konsumenckich przekłada się także na większe zainteresowanie tym trendem drugiej strony rynku, czyli producentów żywności, sieci handlowych i gastronomii.

Badanie „Kuchnia roślinna w Polsce” przeprowadzone w grudniu 2020 roku na zlecenie Pyszne.pl pokazało, że głównym powodem sięgania po roślinne dania są aspekty zdrowotne. Wskazało na nie 59 proc. ankietowanych w dolnym przedziale wiekowym (badanie objęło osoby w wieku 18–65 lat). Dania, których respondenci najchętniej spróbowaliby w wersji wegańskiej, to pierogi, kotlety i zupy oraz popularne fast foody, czyli pizza, kebab i burgery. Do częstszego jedzenia w pełni roślinnych dań badani potrzebują natomiast gwarancji, że są one prawidłowo zbilansowane, niższych cen składników oraz umiejętności ich przyrządzania.

– Pandemia koronawirusa była czynnikiem, który spowodował wzrost zainteresowania własnym zdrowiem i dietą oraz tym, jak można zmienić coś w tym obszarze. W tym niepewnym czasie chcieliśmy zapewnić sobie zdrowie i podwyższoną odporność, a wielu ekspertów wskazywało ograniczenie spożycia mięsa jako sposób na osiągnięcie tego celu. Stąd prawie 30 proc. Polaków deklaruje, że w czasie pandemii ograniczyło spożycie mięsa i produktów nabiałowych, sięgając po różne szeroko dostępne alternatywy, w tym warzywa – mówi agencji Newseria Biznes Dominika Targosz, konsultantka kulinarna w zakresie kuchni roślinnej kampanii RoślinnieJemy oraz ambasadorka projektu restauracyjnego Chefs for Change.

Wyniki tych badań znajdują odzwierciedlenie w obserwacjach sieci handlowych i wzrostach sprzedaży takich produktów jak tofu, roślinne kiełbaski, burgery czy wędliny. Niektórzy producenci i sklepy obserwowali wzrost sprzedaży tych kategorii nawet o 160 proc. Z kolei sprzedaż roślinnych zamienników nabiału wzrosła w ujęciu wartościowym o 44 proc. między listopadem 2019 a listopadem 2020 roku. Przykładowo, marka Bez deka mleka OSM Łowicz w pandemii odnotowała trzykrotny wzrost obrotów w ujęciu rocznym, Magda Roślinna – o 100 proc., przy czym kluczową rolę odegrał większy eksport.

– Widzimy, że rośnie też kategoria fleksitarian. Już prawie 2 mln Polaków deklaruje, że w codziennych nawykach stara się stosować bardziej roślinną dietę. W tym gronie są osoby, które są bardzo świadome tego codziennego wpływu diety na zdrowie, a z drugiej strony decydują się na ograniczenie mięsa i nabiału, bo są bardzo ciekawe różnych nowych kategorii. W czasie pandemii zaczęliśmy gotować zdecydowanie więcej w domu i szukamy ciekawostek i nowości – zauważa Dominika Targosz. – Tych nowych produktów na półkach było mnóstwo i wiele osób chciało je przetestować, wprowadzając nowe smaki albo modyfikując już znane.

Badania pokazały, że dla popularyzacji produktów roślinnych ma znaczenie komunikacja stosowana przez producentów żywności. Prawie 68 proc. badanych deklaruje, że opisywanie produktów jako roślinne, a nie wegańskie sprawia, że postrzegają je jako bardziej przyjazne i dostępne dla nich. Aż 68 proc ankietowanych wskazało „produkt 100% roślinny” jako oznaczenie, które bardziej skłoni ich do zakupu.

– Dieta roślinna jest dla każdego. To już nie jest coś radykalnego i ekskluzywnego, dostępnego tylko dla niektórych, tylko jest atrakcyjną alternatywą dla wielu osób. Efekty widzimy w naszych działaniach społecznościowych, ponieważ coraz więcej osób stara się zmienić swoją dietę, szuka przepisów, porad i dzieli się swoimi eksperymentami kulinarnymi – zdradza konsultantka kulinarna.

Kampanie edukacyjne przynoszą efekty. 82 proc. badanych wskazało, że słyszało  o roślinnych alternatywach nabiału, a prawie 30 proc. kupuje je co najmniej okazjonalnie. Najbardziej otwarci na tego typu produkty są osoby młode, między 18. a 34. rokiem życia.

Z uwagi na tak duże zainteresowanie konsumentów niektóre marki handlowe zdecydowały się na stworzenie własnych linii produktów roślinnych lub znaczne zwiększenie oferty tego segmentu. RoślinnieJemy wspiera w tym procesie zarówno producentów, sieci handlowe, jak i restauracje, firmy cateringowe i wytwórców żywności.

– Widzimy zdecydowany wzrost zainteresowania takimi poradami. Mamy też poczucie, że nasze działania przyczyniają się do demokratyzacji diety roślinnej. Jako przykład można podać ostatni rynkowy debiut, czyli markę własną Plant Hunter sieci Żabka, która jest ogromnym krokiem w kierunku zbudowania dostępności roślinnych posiłków nawet w najmniejszych, osiedlowych sklepach – podaje ekspertka RoślinnieJemy.

Jak pokazało badanie „Kuchnia roślinna w Polsce”, wciąż dominuje opinia, że dania roślinne dostępne są jedynie w wybranych restauracjach – tak odpowiedziało 28 proc. ankietowanych. Wśród ogółu respondentów 26 proc. pozytywnie ocenia dostępność opcji wegańskich. Przeszło jedna piąta respondentów wyraziła jednak potrzebę poszerzenia menu restauracji o pozycje w pełni roślinne, deklarując, że spowodowałoby to częstsze sięganie po nie.

– Gastronomia przeżywa obecnie kryzys, ale staramy się wspierać restauratorów we wprowadzaniu do menu opcji roślinnych. Nasze badania przeprowadzone np. wspólnie z Pyszne.pl pokazują, że ta kategoria jest czymś, co zdecydowanie przyciąga klientów. Prawie 30 proc. osób, które zamawiały w czasie pandemii dania z dowozem, chętnie i często wybierały dania roślinne, więc te pozycje w menu wyróżniają zarówno sieci, jak i małych restauratorów. Dobrym przykładem jest sukces roślinnych burgerów w sieci Bobby Burger – zauważa Dominika Targosz.

Jak podkreśla, do projektu Chefs for Change zgłasza się coraz więcej zainteresowanych restauratorów z mniejszych miejscowości, którzy chcą wprowadzać ofertę roślinną. Sięgają po tradycyjne smaki i odwołują się do polskich dań, np. schabowego, ale mają też szeroką ofertę np. azjatyckich dań roślinnych: ramenów i hot dogów w azjatyckiej wersji.

Wybrane dla Ciebie

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez iPolska24, Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz Zaufanych Partnerów WP (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody iPolska24, Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych iPolska24 może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz Zaufanych Partnerów WP są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes iPolska24, Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce WP, z których WP może przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów IAB i Zaufanych Partnerów WP z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności iPolska24.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności iPolska24.