Na co zwracać uwagę, wysyłając kartki świąteczne? Trzeba uważać na… przepisy RODO
Przesyłanie życzeń świątecznych pomiędzy członkami rodziny bądź znajomymi ma charakter osobisty i nie mają zastosowania w tym przypadku przepisy RODO; inaczej jest jednak z kartami wysyłanymi do kontrahentów czy klientów, o czym pamiętać powinny także urzędy.
Na co zwracać uwagę, wysyłając kartki świąteczne w imieniu instytucji, wyjaśnia Urząd Ochrony Danych Osobowych w odpowiedzi na liczne pytania, jakie trafiły w tej sprawie na infolinię UODO.
Urząd podkreśla, że choć wymienianie się życzeniami w okresie świątecznym jest działaniem powszechnie akceptowanym, a czasami wręcz oczekiwanym – także w kontaktach biznesowych, to zdarza się, że niektórzy partnerzy lub klienci ze względu na swoje poglądy nie życzą sobie składania życzeń o charakterze religijnym, a miły gest może ich urazić.
Urząd przede wszystkim zwraca uwagę, że przy okazji składania życzeń świątecznych dochodzi do przetwarzania danych osobowych adresatów (takich jak imię nazwisko, adres zamieszkania, adres poczty elektronicznej).
Jedną z podstaw przetwarzania tych danych na potrzeby wysłania kartki świątecznej może być zgoda – art. 6 ust. 1 lit. a Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO).
“Inną podstawą do przetwarzania danych osobowych przy wysyłaniu kartek świątecznych może być również prawnie uzasadniony interes administratora – art. 6 ust. 1 lit. f RODO. W omawianym kontekście, przykładowo można wskazać, że tym uzasadnionym interesem będzie utrzymywanie dobrych relacji biznesowych z klientami” – wskazuje Urząd.
Bez względu jednak na wybraną podstawę przetwarzania danych, administrator musi spełnić obowiązek informacyjny wobec swoich kontrahentów (art. 13 RODO).