BiznesLondyn z najbardziej rozpoznawalną marką miasta. W światowym rankingu znalazło się tylko jedno polskie miasto

Londyn z najbardziej rozpoznawalną marką miasta. W światowym rankingu znalazło się tylko jedno polskie miasto

Londyn znalazł się na pierwszym miejscu najbardziej rozpoznawalnych marek miast na świecie. Stolica Wielkiej Brytanii wyprzedziła w rankingu Brand Finance City Index 2023 takie metropolie jak Nowy Jork, Paryż czy Sydney.

Londyn z najbardziej rozpoznawalną marką miasta. W światowym rankingu znalazło się tylko jedno polskie miasto

Miasta, które w ostatnich latach niesamowicie się rozwijają – takie jak Dubaj, Abu Dhabi czy wiele miast w Afryce – rzeczywiście pną się w górę i na pewno będziemy widzieli wzrost pozycji tych miast w kolejnych latach – prognozuje Konrad Jagodziński z Brand Finance. W światowym rankingu znalazło się tylko jedno polskie miasto.

Ranking Brand Finance City Index 2023 objął 100 metropolii. To pierwsza edycja badania, w którym wzięło udział 15 tys. respondentów z 20 krajów świata. Rozmawiano z nimi na temat 100 marek miast ze wszystkich kontynentów. Oprócz badania rozpoznawalności miast w ankiecie zapytano respondentów o ogólną reputację i ich osobiste postrzeganie każdego miasta jako miejsca do życia, pracy biurowej i zdalnej, nauki, emerytury, a także miasta, które warto odwiedzić lub w nim zainwestować. Zwycięzcą okazał się Londyn.

– Nie chodzi tylko o rozpoznawalność, czy ktoś słyszał o takim mieście, ale o głębszą znajomość miasta, czy rzeczywiście wiem o nim coś więcej niż tylko to, jak się nazywa i gdzie jest położone. Tutaj Londyn rzeczywiście przoduje, pewnie ze względu na położenie geograficzne w Europie i na język angielski, który w Londynie jest językiem urzędowym – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Konrad Jagodziński, dyrektor ds. marek państw i miast w Brand Finance.

Jak podkreśla, warto jednak rozdzielić markę narodową Wielkiej Brytanii od marki samego Londynu, gdyż ich opinia na świecie jest zupełnie inna.

– Londyn jest postrzegany w dużej mierze jako miasto bardziej otwarte, bardziej kosmopolityczne niż reszta Wielkiej Brytanii –wyjaśnia ekspert Brand Finance. – Co ciekawe również brexit nie miał aż takiego znaczenia dla obniżenia percepcji, wizerunku Wielkiej Brytanii i Londynu na świecie. Czasem brexit wydaje się nam w Europie katastrofą wizerunkową i jaki miał on wpływ na Wielką Brytanię i Londyn, w reszcie świata nie jest w ten sam sposób postrzegany. Tam rzeczywiście Londyn jest po prostu dalej widziany jako znakomite miasto do życia, studiowania, zwiedzania, jako swego rodzaju stolica świata, która zasłużenie znalazła się na pierwszym miejscu w naszym rankingu.

Londyn z 84,6 pkt na 100 wyprzedził Nowy Jork i Paryż, które zajęły kolejno drugie i trzecie miejsce (odpowiednio 83 i 79,7 pkt). Stolica Wielkiej Brytanii przodowała w dwóch z siedmiu kluczowych kategorii: najlepsze miasto do studiowania i najlepsze miasto do zwiedzania, a w pozostałych kategoriach była w pierwszej czwórce.

– Wszystkie trzy miasta cieszą się dużą rozpoznawalnością na całym świecie, ale wszystkie trzy przodują również w różnych dziedzinach, dzięki czemu zajmują wyższe lokaty. Nowy Jork radzi sobie znakomicie w dziedzinie biznes i inwestycje, Paryż w dziedzinie kultura i dziedzictwo – mówi Konrad Jagodziński.

Uważany za światową stolicę finansów Nowy Jork zajął jednak drugą lokatę w kategorii najlepsze miasto do inwestowania. Wyprzedził go Zurych, który był liderem także jako najlepsze miasto na świecie do pracy zdalnej oraz do emerytury. W ostatecznej klasyfikacji był jednak daleko za podium i zajął 17. miejsce.

– Zurych ma o wiele mniejszą rozpoznawalność marki niż miasta z czołówki, nie jest miastem globalnym, nie jest miastem znanym powszechnie na całym świecie. Można porównać go do miasta luksusowego, marki luksusowej, która znana jest węższej grupie respondentów, ale wśród tych osób cieszy się bardzo dużym poważaniem – wyjaśnia dyrektor w Brand Finance.

Czwarte miejsce w rankingu zajęło Los Angeles, zdobywając 78,6 pkt na 100, a pierwszą piątkę zamyka Sydney (77,9 pkt), ocenione przez respondentów jako najlepsze miasto do życia. W pierwszej dziesiątce znalazły się również Singapur, Tokio, San Francisco, Dubaj i Amsterdam.

– To jest pierwsza edycja naszego rankingu, tak że zobaczymy, co przyniosą przyszłe lata, na ile miasta, które są dzisiaj niżej w rankingu, będą mogły piąć się w górę. Ale są miasta, które w ostatnich latach niesamowicie się rozwijają, takie jak Dubaj, Abu Dhabi, również wiele miast w Afryce. One rzeczywiście pną się w górę i na pewno będziemy widzieli wzrost pozycji tych miast w kolejnych latach – mówi Konrad Jagodziński.

Warszawa, jedyne polskie miasto w rankingu, uplasowała się na 62. pozycji.

Wybrane dla Ciebie

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez iPolska24, Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz Zaufanych Partnerów WP (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody iPolska24, Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych iPolska24 może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz Zaufanych Partnerów WP są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes iPolska24, Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce WP, z których WP może przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów IAB i Zaufanych Partnerów WP z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności iPolska24.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności iPolska24.