Kosztowne billboardy Lasów Państwowych
Funkcjonariusze CBA, w ramach prowadzonego śledztwa w sprawie nadużyć i działania na szkodę Lasów Państwowych, zabezpieczyli dokumentację na dostawę i montaż billboardów promocyjnych. Śledztwo nadzoruje Prokuratura Okręgowa w Poznaniu VIII Wydział do Spraw Wojskowych.
Ustalenia śledczych
Sprawa ma związek z realizacją przez Lasy Państwowe ogólnopolskiego programu promującego zrównoważoną gospodarkę leśną, ochronę przyrody i dziedzictwo kulturowe poprzez wykonanie i montaż na terenie całego kraju billboardów promocyjnych. Z ustaleń funkcjonariuszy wynika, że podczas realizacji programu doszło do naruszenia przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
Na potrzeby realizacji tego programu Ośrodek Kultury Leśnej w Gołuchowie zawarł umowę na dostawę i montaż 2 tys. billboardów promocyjnych z wybranym przedsiębiorcą. Całkowita wartość umowy to ponad 35 milionów złotych.
Przeszukania w kilkunastu lokalizacjach
23 października 2024 r. blisko 50 funkcjonariuszy CBA z Delegatur Biura z Poznania, Katowic, Krakowa, Białegostoku, Rzeszowa, Bydgoszczy, Łodzi oraz Wrocławia i Warszawy prowadziło, w tym samym czasie, czynności procesowe na terenie woj. mazowieckiego, wielkopolskiego, śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego oraz podlaskiego. Agenci zabezpieczyli dokumentację dowodową dotyczą ogólnopolskiego projektu, m.in. w siedzibie Dyrekcji Generalnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego oraz Centrum Informacyjnym Lasów Państwowych w Warszawie, Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie, Ośrodku Techniki Leśnej w Jarocinie oraz w siedzibach 8 podmiotów gospodarczych, które podejmowały działania przy realizacji ww. projektu.
Sprawa jest rozwojowa
Zabezpieczony materiał dowodowy zostanie poddany dalszej ocenie prawnej. Ze wstępnych ustaleń wynika, że straty Skarbu Państwa szacowane są prawie na 23 miliony złotych.