Ekologiczny przełom. Pociąg GWR ustanawia rekord dystansu na baterie w Wielkiej Brytanii

W ramach dążeń do zrównoważonego transportu, pociąg Great Western Railway (GWR) osiągnął znaczący kamień milowy, ustanawiając rekord Wielkiej Brytanii w najdłuższej podróży na samym zasilaniu akumulatorowym.

Podczas jazdy testowej, która odbyła się 14 lutego, pociąg pokonał 140 kilometrów przez hrabstwa Gloucestershire, Warwickshire i Worcestershire, nie wymagając po drodze ładowania.

Ta przełomowa próba odbyła się z wykorzystaniem akumulatora FastCharge, który ma za zadanie całkowicie wyeliminować zależność od oleju napędowego w transporcie kolejowym. Sukces tego testu stanowi ważny krok w kierunku realizacji celu GWR, jakim jest osiągnięcie zerowej netto emisji dwutlenku węgla do roku 2050.

W kolejnym etapie testów, pociąg akumulatorowy klasy 230, wyjeżdżając z Long Marston, przemierzył 110 kilometrów do Reading Train Care Depot, wykorzystując jedynie 45% dostępnej pojemności akumulatorów. Według doniesień, pociąg mógłby na pojedynczym ładowaniu pokonać dystans „ponad 200 mil”, co przekracza wcześniejsze oczekiwania zespołu inżynierów GWR.

Dyrektor techniczny GWR, dr Simon Green, podkreślił, że wyniki testów „przekroczyły oczekiwania inżynierów”, dostarczając pewności co do efektywności i potencjału technologii FastCharge. Warto zaznaczyć, że podczas testu w środę pociąg pokonał 86 mil, poruszając się w realnych warunkach, z prędkością do 60 mil na godzinę, na trasie z pagórkami i zmianami wysokości do 200 metrów.

Ponadto, zastosowanie pociągów zasilanych akumulatorami może wyeliminować konieczność stosowania napowietrznych linii elektrycznych, co dodatkowo przyczyni się do zmniejszenia wpływu transportu kolejowego na środowisko.

Sukces GWR w dziedzinie ekologicznych innowacji kolejowych otwiera nowe możliwości dla branży transportowej, zmierzając ku bardziej zrównoważonej i ekologicznie odpowiedzialnej przyszłości. Dzięki takim inicjatywom, kolej staje się nie tylko bardziej przyjazna dla środowiska, ale także pokazuje, że postęp technologiczny może iść w parze z ochroną naszej planety.