LifestyleDlaczego słowo „dieta” tak źle się kojarzy?
Dlaczego słowo „dieta” tak źle się kojarzy?
Słowo „dieta”, z języka greckiego, oznacza styl życia. Współcześnie w naszym potocznym języku być na diecie oznacza „bycie w kłopocie”. Kiedy słyszymy „jestem na diecie” mamy ochotę odpowiedzieć „przykro mi, współczuję”.
Dieta kojarzy się z wyrzeczeniami, rygorem i wymagającą samodyscypliną. Przez lata w quizach zadajemy pytania „Jaka dieta jest najlepsza?” i nie zauważamy, że słowo „dieta” wręcz utrudnia edukację żywieniową. Oto wnioski z badań percepcji słowa „dieta” zrealizowanych dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw przez Kantar Public oraz pierwsze opinie uznanych dietetyków – Agaty Lewandowskiej, Marty Trząsalskiej, Magdaleny Czyrynda-Koledy, Moniki Stromkie-Złomaniec i dr n. med. Daniela Śliża, prezesa Polskiego Towarzystwa Medycyny Stylu Życia.
Wnioski z badań percepcji słowa „dieta”
– Tylko 41% Polaków kojarzy dietę ze sposobem odżywiania.
– Najsilniejsze są percepcje związane z reżimem, zakazami i nakazami – „małe porcje” (35%), samodyscyplina (31%), konieczność rezygnacji z czegoś (w sumie 27%), ścisłe przestrzeganie narzuconych zasad (25%), spożywanie regularnych posiłków (26%), odchudzanie, uczucie głodu lub głodówka (25%).
– Co czwarty wskazuje na spożywanie większej ilości warzyw i owoców (27%).
– Według 9% badanych dieta kojarzy się z pracochłonnym gotowaniem (9%), zakupem drogich i wyszukanych produktów spożywczych (9%) oraz złym humorem i mniejszą chęcią do życia (8%).
– Na podobnym poziomie są skojarzenia ze smacznymi posiłkami (9%).
– Tylko według 5% Polaków dieta to dobry humor i większa chęć do życia.
Słowo „dieta” często zamyka nas w schematach
Kiedy mówimy dieta, ludzie słyszą odchudzanie
Specjaliści inaczej rozumieją słowo „dieta”
Okazało się, że słowo dieta jest interpretowane inaczej przez konsumentów i przed specjalistów do spraw żywienia. Konsumenci interpretują dietę jako kaganiec, coś trudnego, czasowego, coś bez przyjemności.
Słowo „dieta” z greckiego oznacza styl życia
Słowo dieta kojarzy się z ograniczeniami, wysiłkiem, generalnie z niczym przyjemnym. Trudno, podpierając się tym słowem, wprowadzić pozytywny nastój i coś podpowiedzieć Polakom.
Badania tego, jak odbieramy słowo „dieta”, zostały zainicjowane przez producentów warzyw i owoców.
Producenci dzielą się wynikami badań, organizują spotkania z dziennikarzami i debaty dietetyków. Wszystkich łączy troska o kondycję Polaków i chęć, by edukacja żywieniowa – nauka zasad codziennego odżywiania i kształtowania nawyków żywieniowych – kojarzyła się jako coś przyjemnego.
Kreujmy nawyki, nie diety
Dieta, w potocznym rozumieniu tego słowa, jest ograniczona w czasie i trudno ją powiązać z promocją stylu życia.
Informacja o badaniu: zrealizowane w dniach 15-20 lutego 2023 r., techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów, na reprezentatywnej próbie 1010 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Sondaż realizowany przez Kantar Public, przy współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „Czas na polskie superowoce!, edycja IV”. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.