Strefy czystego transportu zmienią krajobraz miast Polski
Nowe Regulacje Transportowe w Warszawie i Krakowie
Od lipca 2024 roku setki tysięcy aut osobowych będą wykluczone z ruchu w dużych częściach Warszawy i Krakowa z powodu wprowadzenia stref czystego transportu (SCT). SCT, czyli wydzielone obszary miejskie, będą dostępne tylko dla pojazdów elektrycznych, wodorowych oraz tych wykorzystujących gaz ziemny.
Zakres i Skala Wprowadzanych Zmian
W Warszawie pierwszy etap SCT obejmie Śródmieście, Żoliborz, Pragę-Północ, większość Ochoty i Pragi-Południe, Mokotów oraz część Woli. W pierwszym etapie, który wejdzie w życie w lipcu 2024 roku, z ruchu w SCT zostanie wykluczonych ponad 206,5 tysiąca aut, co stanowi 10,4% pojazdów zarejestrowanych w Warszawie i sąsiednich powiatach.
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar o Skutkach
Według danych z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w Warszawie nie będzie mogło poruszać się prawie 92,4 tysiąca samochodów, co oznacza 7,6% stołecznego parku samochodowego.
Wyjątki i Zwolnienia
Chociaż zmiany te są znaczące, przewiduje się wiele wyjątków. Mieszkańcy dzielnic objętych SCT, którzy odprowadzają podatki w Warszawie, będą zwolnieni z tych wymagań do stycznia 2028 roku. Dodatkowo, wyjątki obejmą seniorów, służby, pojazdy osób niepełnosprawnych, autobusy wycieczkowe, auta zabytkowe oraz specjalne.
Wpływ na Środowisko i Komunikację Miejską
Wprowadzenie SCT ma na celu poprawę jakości powietrza i ograniczenie emisji spalin. Jednak związane z tym wykluczenia samochodów spalinowych z pewnych obszarów miasta mogą przynieść znaczące zmiany w codziennym życiu mieszkańców i sposobie poruszania się po mieście.