Smog paraliżuje życie w Delhi: dzieci uwięzione w domach, edukacja przechodzi w tryb online
W obliczu alarmujących poziomów zanieczyszczenia powietrza, Delhi znów zmaga się z konsekwencjami toksycznej atmosfery dla najmłodszych mieszkańców. Dzieci, jak Vanraj, zmuszone są rezygnować z zabaw na świeżym powietrzu, a ich edukacja przenosi się do wirtualnej przestrzeni – nie bez problemów.
Pakhi Khanna, matka sześcioletniego chłopca, zmaga się z ograniczaniem czasu spędzanego przez syna na dworze, który z dwóch godzin został skrócony do zaledwie trzydziestu minut. Wszystko przez zanieczyszczenie powietrza, którego poziomy biją rekordy niebezpieczeństwa. Mierzone wskaźniki jakości powietrza (AQI) osiągają wartości przekraczające 450, co jest niemal dziesięciokrotnością dopuszczalnych norm.
Alarmujące dane o jakości powietrza skłoniły władze do podjęcia drastycznych środków – zamknięto szkoły, a zajęcia przeniesiono do internetu. Problem jest dobrze znany mieszkańcom Delhi, gdyż podobna sytuacja powtarza się każdej zimy od kilku lat, zauważalnie zwiększając liczbę dni wolnych od szkoły z powodu smogu.
Przerwa w nauce i codziennych rutynach wzbudza niepokój wśród rodziców i specjalistów. Szczególnie teraz, gdy system edukacji dopiero co zaczął wracać do normalności po pandemii. Szczególnie dotkliwe są te zmiany dla rodzin, które nie mają dostępu do odpowiednich zasobów technologicznych, jak w przypadku Deepy, pracującej jako pomoc domowa. Jej dzieci, uczęszczające do szkoły rządowej, mogą korzystać z materiałów edukacyjnych dopiero po powrocie matki do domu.
Nie tylko dzieci, ale i nauczyciele borykają się z nagłym przejściem na zdalne nauczanie, co sprawia, że muszą adaptować plany lekcji do nowych warunków, co często okazuje się mało efektywne i wymaga powtórek materiału po powrocie do normalnych zajęć.
Sytuacja ta rzuca również cień na życie codzienne rodzin. Pracujący w systemie hybrydowym rodzice, jak Anant Mehra, muszą reorganizować swoje plany dnia tak, aby zaopiekować się dziećmi w domu. Wzrost napięć i frustracji jest widoczny u dzieci, które tęsknią za interakcjami społecznymi i nauką poprzez zabawę.
Choć dzieci zdają sobie sprawę, że „złe powietrze” uniemożliwia im zabawę na zewnątrz, nie rozumieją w pełni zagrożeń związanych z oddychaniem toksycznym powietrzem. Dla nich zanieczyszczenie jest jedynie przeszkodą w ich codziennym życiu.
Władze Delhi stają przed wyzwaniem znalezienia skutecznego rozwiązania tego problemu, by ochronić zdrowie i zapewnić ciągłość edukacji. Jak podkreślają rodzice, konieczne jest szybkie działanie rządu w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza.