PolskaRekordowo niska szara strefa tytoniowa w Polsce: nielegalne papierosy to tylko 5,35% rynku w 2022 r.

Rekordowo niska szara strefa tytoniowa w Polsce: nielegalne papierosy to tylko 5,35% rynku w 2022 r.

W 2022 r. udział nielegalnych papierosów w rynku tytoniowym w Polsce wyniósł 5,35%. To najniższy wynik w historii badań Instytutu Doradztwa i Badania Rynku Almares na zlecenie wszystkich czterech międzynarodowych firm tytoniowych.

Rekordowo niska szara strefa tytoniowa w Polsce: nielegalne papierosy to tylko 5,35% rynku w 2022 r.

Szara strefa tytoniowa w Polsce maleje konsekwentnie od 2015 r., gdy niemal co piąty (18,3%) papieros wypalany nad Wisłą pochodził z czarnego rynku. Dziś to zaledwie co dwudziesty.

Nawet podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe, które wprowadziła w ub. roku mapa akcyzowa, nie spowodowały wzrostu szarej strefy. Zyskał na nich za to budżet państwa. Według danych Ministerstwa Finansów w 2022 r. z tytułu akcyzy z wyrobów tytoniowych do budżetu trafiło 25,57 mld zł. Wpływy budżetowe były więc o 11% wyższe niż w 2021 r. (23,04 mld zł).


„Sposób wprowadzenia podwyżek w mapie akcyzowej naszym zdaniem nie był optymalny. Najbardziej poszkodowaną kategorią były wkłady tytoniowe do podgrzewania, które dostały 50% podwyżkę akcyzy, a papierosy 10%. Natomiast sam fakt istnienia 5-letniej mapy jest bezsprzecznie bardzo dobrym rozwiązaniem, bo gwarantuje długoterminową przewidywalność podatkową. Polska wytyczyła w ten sposób kierunek, którym potem poszły inne kraje UE. Pomaga to prowadzić biznes, kontrolować szarą strefę i zwiększać wpływy budżetowe. Równolegle jesteśmy europejskim liderem w zwalczaniu przestępczości tytoniowej, co wiąże się ze skutecznym działaniem Policji, Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej, z którą ściśle współpracujemy nie tylko w ograniczaniu szarej strefy, lecz także w ramach Programu Współdziałania KAS” – mówi Wojciech Niewierko, Członek Zarządu Philip Morris Polska i Kraje Bałtyckie ds. Relacji Zewnętrznych.


Wzrosła też legalna sprzedaż papierosów. Według danych przemysłu tytoniowego (Industry Data Exchange) w 2022 r. łączna sprzedaż papierosów nad Wisłą wyniosła 49,39 mld sztuk. To wzrost o 8,43% rok do roku, w porównaniu do 45,55 mld sztuk w 2021 r. Tendencja wzrostowa utrzymuje się od 2015 r., gdy na legalnym rynku sprzedało się 41,09 mld sztuk papierosów. W ostatnich 7 latach wzrost sprzedaży papierosów nad Wisłą pokrywa się ze spadkiem udziału nielegalnych papierosów w polskim rynku tytoniowym.

Instytut Doradztwa i Badania Rynku Almares prowadzi badanie metodą EPS (Empty Pack Survey). Polega ona na zbieraniu zużytych paczek po papierosach i weryfikacji obecności legalnych znaków polskiej akcyzy. Badanie prowadzone jest w 40 największych i 30 mniejszych miastach Polski. Jego wyniki były ważone z uwzględnieniem populacji miejscowości, w których prowadzono badania.

Główne kierunki przemytu nielegalnych papierosów do Polski to: Białoruś (1,9 pkt. proc. całości nielegalnego rynku papierosowego) oraz Ukraina (0,9 pkt. proc.). Z kolei główne marki zagraniczne, niesprzedawane w Polsce i znalezione w czasie badania to: „Mińsk” i „NZ” z białoruskiej fabryki w Grodnie. Najczęściej podrabiane krajowe marki papierosów to Marlboro (Philip Morris International) oraz Rothmans (British American Tobacco). Miasta z największą liczbą paczek bez polskich znaków akcyzy to Radom (17,8%), Warszawa (7,1%) i Łódź (7,1%).

Więcej informacji o działaniach firmy PMI w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi wyrobami tytoniowymi oraz metod walki z przemytem papierosów – można znaleźć na tej stronie.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Dla firmy PMI wyeliminowanie nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi od dawna pozostaje priorytetem. W tym celu firma współpracuje z organami ścigania oraz innymi organizacjami na całym świecie, aby wykorzenić i zakończyć wszelkie nielegalne działania, w tym podrabianie i przemyt takich wyrobów. PMI IMPACT to tylko jeden z przykładów zaangażowania firmy PMI w tym sektorze – to inicjatywa wspierająca projekty stron trzecich, mające na celu ograniczenie lub zapobieganie nielegalnemu handlowi. Ostatecznie, dzięki PMI IMPACT, PMI rozwija i wspiera ekosystem podmiotów publicznych i prywatnych celem zwalczania nielegalnego handlu we wszystkich jego przejawach.

Wysiłki firmy PMI na rzecz walki z nielegalnym handlem wpisują się również w jej codzienną działalność. PMI wdraża środki zapobiegawcze i ochronne, kontrolując za ich sprawą łańcuch dostaw oraz wykorzystuje nowoczesną technologię śledzenia wyrobów tytoniowych (track-and-trace), zobowiązując wszystkich swoich klientów i dostawców do przestrzegania ścisłych standardów i protokołów dochowania należytej staranności. PMI stale wspiera także stosowne w tym obszarze regulacje, jak Protokół FCTC w sprawie wyeliminowania nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi oraz przepisy UE w sprawie wyrobów tytoniowych.

Philip Morris International: przyszłość bez dymu papierosowego

Philip Morris International (PMI) to wiodąca międzynarodowa firma tytoniowa, której celem jest zapewnienie przyszłości wolnej od dymu papierosowego i długofalowe rozwijanie portfolio produktowego w taki sposób, aby obejmowało także produkty spoza sektora tytoniowego i nikotynowego. Obecne w skład portfolio produktów firmy wchodzą przede wszystkim papierosy i produkty bezdymne, w tym: „heat-not-burn”, produkty do waporyzacji oraz doustne produkty nikotynowe, które są sprzedawane na rynkach poza Stanami Zjednoczonymi. Od 2008 r. firma PMI zainwestowała ponad 10,5 mld dolarów w rozwój, badania naukowe i komercjalizację innowacyjnych produktów bezdymnych, przeznaczonych dla tych pełnoletnich osób palących, które w przeciwnym wypadku dalej paliłyby papierosy i z celem całkowitego zaprzestania sprzedaży papierosów. Działania firmy PMI obejmują budowanie światowej klasy możliwości oceny naukowej, zwłaszcza w dziedzinie przedklinicznej toksykologii systemowej, badań klinicznych i behawioralnych, a także badania postsprzedażowe. Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zezwoliła na sprzedaż wersji urządzeń i materiałów eksploatacyjnych dla Platformy 1 firmy PMI jako wyrobów tytoniowych o zmodyfikowanym ryzyku (MRTP) odnotowując, że stwierdzenia dotyczące modyfikacji narażenia (na związki szkodliwe i potencjalnie szkodliwe) w tych produktach są właściwe dla promowania zdrowia publicznego. Zgodnie ze stanem na 3 marca 2023 r. produkty bezdymne firmy PMI są dostępne w sprzedaży na 73 rynkach, a PMI szacuje, że około 17,8 mln dorosłych palaczy na całym świecie przeszło już na urządzenia i materiały eksploatacyjne dla Platformy 1 i zaprzestało palenia papierosów. Dzięki mocnym fundamentom i znaczącej wiedzy w dziedzinie nauk przyrodniczych, w lutym 2021 r. firma PMI ogłosiła swoje ambicje, aby rozszerzyć działalność biznesową na obszary wellness i opieki zdrowotnej, a także dostarczać innowacyjne produkty i rozwiązania mające na celu zaspokojenie potrzeb konsumentów i pacjentów. Więcej informacji można znaleźć na stronachwww.pmi.com i www.pmiscience.com.

Wybrane dla Ciebie

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez iPolska24, Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz Zaufanych Partnerów WP (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody iPolska24, Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych iPolska24 może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz Zaufanych Partnerów WP są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes iPolska24, Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce WP, z których WP może przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów IAB i Zaufanych Partnerów WP z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności iPolska24.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności iPolska24.