BiznesPrzedsiębiorcy lepiej oceniają swoją bieżącą sytuację ekonomiczną

Przedsiębiorcy lepiej oceniają swoją bieżącą sytuację ekonomiczną

Przedsiębiorcy nauczyli się żyć z koronawirusem i lepiej oceniają swoją bieżącą sytuację ekonomiczną – wynika z badania Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP”. Mniej firm deklaruje też konieczność zwalniania pracowników.

Przedsiębiorcy lepiej oceniają swoją bieżącą sytuację ekonomiczną

Według ekspertów KRD w najnowszym badaniu wyraźnie wyróżniają się dwie grupy przedsiębiorców. Pierwsza ocenia swoją sytuację ekonomiczną jako dobrą – obecnie to 36,1 proc. respondentów (miesiąc temu 31,9 proc., a w maju 24,6 proc.). Druga – “ani dobrze, ani źle”. Takie neutralne odpowiedzi wskazuje 33,8 proc. firm – w porównaniu z 28,2 proc. w poprzednim badaniu i 26,1 proc. w maju.

Z kolei prawie połowa przedsiębiorców sądzi, że w najbliższych trzech miesiącach ich sytuacja ekonomiczna nie zmieni się (49,5 proc.); miesiąc temu oceniało tak nieco ponad 40 proc. badanych.

“Pogorszenia sytuacji w najbliższych trzech miesiącach obawia się 22 proc. W poprzedniej edycji badania takie przypuszczenia miał co czwarty przedsiębiorca, a w maju co drugi właściciel firmy. Spada także odsetek przedsiębiorstw, którzy odczuwają wpływ pandemii na działanie firmy” – zaznaczył prezes Krajowego Rejestru Długów BIG Adam Łącki, komentując dla PAP wyniki badania. Dodał, że miesiąc temu 81 proc. firm zauważyło, że koronawirus wpływa na produkcję, sprzedaż czy świadczenie usług, a aktualnie deklaruje tak 75 proc. ankietowanych. “Oznacza to, że przedsiębiorcy przystosowali się do nowej rzeczywistości i nauczyli się w niej funkcjonować” – ocenił Łącki.

Zdaniem ekspertów KRD dowodem na to, że koronawirus powszednieje, są też odpowiedzi respondentów pytanych o przychody. Obecnie 28,5 proc. właścicieli firm uważa, że w najbliższych trzech miesiącach ich przychody pozostaną bez zmian. To o 10,9 pp. więcej niż miesiąc temu i o 19 pp. więcej niż dwa miesiące temu. Z kolei nieco ponad 54 proc. przedsiębiorców uważa, że przychody zmaleją – spadek o 10,4 pp. względem poprzedniego miesiąca i o 24,9 pp. względem pierwszej edycji badania. Natomiast 4,9 proc. przedsiębiorstw (o 0,9 pp. więcej niż wcześniej) zakłada, że ich przychody wzrosną.

Spadła ponadto liczba firm, które przez koronawirusa zmuszone były całkowicie zawiesić produkcję, sprzedaż bądź świadczenie swoich usług. Obecnie to 3 proc. przedsiębiorstw; miesiąc temu 11,5 proc. Przybyło natomiast firm, które muszą częściowo zawiesić działalność. Obecnie to 26,1 proc. (o 10,5 pp. więcej niż miesiąc temu).

Autorzy badania zwrócili uwagę, że nieco mniej przedsiębiorstw chce przeznaczyć środki na inwestycje. Takie plany deklaruje 13,8 proc. firm, wobec 16,6 proc. w drugiej fali badania i 12,3 proc. na początku pandemii. Eksperci tłumaczą to tym, że firmy zrewidowały “zbyt optymistyczne plany sprzed miesiąca”. Zdaniem cytowanego w badaniu Jakuba Kosteckiego, prezesa firmy Kaczmarski Inkasso, będącej partnerem KRD, ostrożność w wydawaniu środków w przypadku wielu firm wiąże się z tym, że nie były one w stanie wypracować zysków w okresie zamrożenia gospodarki. “Ci bardziej świadomi biznesowo i zdecydowani w działaniu przypominają sobie teraz, że mają pieniądze uwięzione w fakturach sprzed dwóch, trzech miesięcy, których nie zapłacili im kontrahenci i zlecają windykację” – wskazał.

Według badania, największy skok można zaobserwować w inwestycjach budowlanych i remontowych. Obecnie takie plany rozważa 23,8 proc. firm z sektora MŚP, podczas gdy miesiąc temu podobne zamiary deklarowała co dziesiąta. Na podobnym poziomie utrzymuje się zaangażowanie w inwestycje IT.

Z deklaracji respondentów wynika też, że w najbliższych miesiącach firmy otworzą się na nowych pracowników. Zwiększenie zatrudnienia deklaruje prawie 15 proc. z nich – w poprzednim badaniu wskazało tak 12,7 proc., a pierwszym – 8,2 proc. Najwięcej (84,4 proc.) chce zwiększyć liczbę etatów najwyżej o jedną czwartą. Co 11. przedsiębiorstwo nie wie, czy będzie przyjmować pracowników. Miesiąc wcześniej takich niezdecydowanych było 7,9 proc., natomiast w pierwszej edycji co czwarta firma.

Mniej firm deklaruje konieczność zwalniania pracowników – niecałe 7 proc. przedsiębiorstw, wobec 8,7 proc. miesiąc wcześniej – planuje redukcję zatrudnienia w najbliższych trzech miesiącach. Na początku pandemii było to 25,8 proc.

Trzy czwarte przedsiębiorców jest natomiast zainteresowanych pomocą rządową. Równocześnie, jak wynika z 3. edycji badania, rośnie liczba ankietowanych, którzy nie są zainteresowani żadnymi pakietami pomocowymi. W porównaniu z pierwszym badaniem odsetek ten wzrósł o 5,5 pp. i obecnie wynosi 18 proc. Zdaniem ekspertów wynika to z faktu, że część firm już korzysta z pomocy w ramach, którejś z wcześniejszych Tarcz Antykryzysowych, więc nie ma potrzeby wnioskować o nią ponownie.

Wśród proponowanych form wsparcia firmy najchętniej wybierają zwolnienia ze składek ZUS (77 proc.) oraz dofinansowanie zatrudnienia (ok. 55 proc.). Co trzeci przedsiębiorca jest zainteresowany udzielanymi na preferencyjnych warunkach kredytami i pożyczkami.

Rośnie też liczba firm zadowolonych z udzielonego przez rząd wsparcia. Obecnie pozytywnie ocenia je ponad 30 proc. przedsiębiorców (w porównaniu z pierwszą edycją badania to wzrost o prawie 20 pp.). Jednocześnie odsetek niezadowolonych po raz pierwszy spadł poniżej 50 proc. Co piąty przedsiębiorca uważa, że proponowana przez rząd pomoc powinna być wyższa i rozłożona na dłuższy okres.

III ogólnopolskiego badanie „KoronaBilans MŚP” przeprowadziła firma IMAS International pod koniec czerwca 2020 r. na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. Obejmuje grupę 305 firm z sektora MŚP, w tym: mikro (zatrudniające 3-9 osób), małe (10-49) i średnie przedsiębiorstwa (50-249). Technika badawcza: CATI/CAWI. (PAP)

Wybrane dla Ciebie

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez iPolska24, Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz Zaufanych Partnerów WP (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody iPolska24, Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych iPolska24 może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz Zaufanych Partnerów WP są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes iPolska24, Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce WP, z których WP może przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów IAB i Zaufanych Partnerów WP z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności iPolska24.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności iPolska24.