Posłowie chcą przywrócenia decyzji o warunkach zabudowy w otoczeniu lotnisk

Uchylenie obowiązku uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów objętych planem generalnym lotniska – zakłada poselski projekt nowelizacji prawa lotniczego.

Posłowie KO złożyli w Sejmie projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze, „której celem jest odblokowanie możliwości rozwoju przestrzennego polskich miast poprzez zmodyfikowanie szczególnych zasad planowania i zagospodarowania przestrzennego w otoczeniu lotnisk”.

Projekt przewiduje uchylenie obowiązku uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów objętych planem generalnym lotniska, znosząc związany z tym skutek dla decyzji o warunkach zabudowy w postaci bezterminowego zawieszenia postępowania. 

„Istotą ustawy jest zatem umożliwienie wydawania decyzji o warunkach zabudowy w otoczeniu lotnisk, w szczególności na obszarze objętym planem generalnym lotniska — w przypadku braku planu miejscowego — pod pełną kontrolą organu administracji lotniczej (Prezesa ULC), który uzgadniać będzie projekty decyzji WZ” – podkreślono w uzasadnieniu projektu. 

Zdaniem autorów projektu nowe przepisy poprawią sytuację obywateli, którzy obecnie pozbawieni zostali prawa do zmiany sposobu zagospodarowania terenu w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy i zmuszeni do oczekiwania na uchwalenie planu miejscowego, co stanowi proces długotrwały i niemożliwy do przeprowadzenia w sposób masowy w odniesieniu do całego obszernego terenu objętego Planem Generalnym Lotniska (PGL). 

Według projektodawcy pośrednio poprawi się też sytuacja gmin objętych PGL poprzez zwiększoną liczbę inwestycji oraz brak potencjalnych roszczeń odszkodowawczych związanych z obowiązkiem uchwalenia planów miejscowych. 

„W wymiarze prawnym, nastąpi zniesienie obowiązku uchwalenia planu miejscowego przez radę gminy oraz przywrócona zostanie możliwość wydawania decyzji o warunkach zabudowy” – wskazano w uzasadnieniu.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami podstawą powstawania, rozbudowy oraz funkcjonowania lotniska jest plan generalny lotniska, który oprócz uwarunkowań biznesowych reguluje także kwestie związane z planowaniem przestrzennym wokół lotnisk w tym określa dopuszczalne gabaryty obiektów budowlanych i naturalnych. Jednocześnie przepisy nakazują dla terenów objętych planem generalnym na sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – zgodnego z zatwierdzonym planem generalnym (nie dotyczy to Centralnego Portu Komunikacyjnego). 

W ostatnich latach sądy administracyjne znacznie rozszerzyły zakres obowiązku planistycznego związanego z PGL. W wydawanych wyrokach wskazywano bowiem, że obowiązek ten nie obejmuje jedynie terenu lotniska, lecz rozciąga się na wszystkie obszary ograniczeń, zasadniczo wysokościowych, które PGL generuje w związku z bezpieczeństwem operacji lotniczych. Taki kierunek orzecznictwa przełamał dotychczasową ugruntowaną praktykę interpretacji przedmiotowych przepisów, ograniczających obowiązek planistyczny do najbliższego otoczenia lotniska. 

Zdaniem autorów projektu, ”zmieniająca się linia orzecznicza NSA spowodowała nagłe wyłączenie z możliwości zabudowy istotnych fragmentów obszarów zurbanizowanych polskich miast stanowiąc realne zagrożenie dla szeroko rozumianego ładu przestrzennego na obszarach pozbawionych planu miejscowego”.