"Polski orzeł z Świdnika". Pierwszy w pełni krajowy AW149 trafił do wojska – co to oznacza dla bezpieczeństwa Polski?
W PZL-Świdnik zakończyła się budowa pierwszego śmigłowca AW149, który od projektu po testy powstał w całości na terenie kraju. Maszyna kilka dni temu zasiliła 25. Brygadę Kawalerii Powietrznej w Nowym Glinniku, stając się jedenastym AW149 w jej wyposażeniu. Do 2029 roku wojsko otrzyma jeszcze 21 takich śmigłowców, a dzięki uruchomieniu pełnej linii produkcyjnej w Świdniku kluczowe elementy programu będą teraz realizowane w Polsce.
Nowa linia produkcyjna – nowe możliwości
PZL-Świdnik, należący do włoskiej Grupy Leonardo, stworzył od podstaw kompletną infrastrukturę do budowy AW149 – od montażu systemów, przez integrację uzbrojenia, po próby w locie.
– Po 20 miesiącach od podpisania kontraktu uruchomiliśmy technologię pozwalającą na budowę całego śmigłowca w Polsce. To ogromny krok dla zakładu i krajowego przemysłu – mówi Bartosz Mateusz Śliwa, prezes PZL-Świdnik.
To również impuls dla rynku – z nową linią produkcyjną związanych jest ponad 500 polskich poddostawców, którzy wspólnie z zakładem rozwijają kompetencje przemysłowe i technologiczne.
AW149 – wszechstronny "anioł stróż" żołnierzy
AW149 to najnowocześniejszy, wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy. Może prowadzić wsparcie ogniowe, transportować żołnierzy i ładunki, realizować ewakuację poszkodowanych z pola walki, a także wykonywać działania szturmowo-desantowe. Maszyny przekazywane polskiemu wojsku są wyposażone m.in. w:
- pociski przeciwpancerne AGM-114R2 Hellfire,
- rakiety kierowane laserowo 70 mm,
- rakiety niekierowane,
- zasobniki strzeleckie 12,7 mm,
- karabiny maszynowe 7,62 mm po obu stronach kadłuba,
- zaawansowane systemy obserwacji i celowania.
Gen. bryg. Tomasz Białas, dowódca 25. Brygady Kawalerii Powietrznej, podkreśla, że AW149 radykalnie wzmacnia możliwości jednostki:
– Dla żołnierzy na ziemi to prawdziwy "anioł stróż". Maszyna nie tylko dowozi ich na pole walki, ale w trakcie działań zapewnia wsparcie ogniowe, obserwację i ochronę.
Śmigłowiec w pełni wpisuje się też w założenia walki sieciocentrycznej – dzięki rozbudowanym systemom łączności i taktycznemu datalinkowi przekazuje dane w czasie rzeczywistym do pilotów i oddziałów lądowych.
Bezpieczeństwo strategiczne – produkcja w kraju
Polskie zakłady nie tylko montują AW149, ale też mają możliwość ich napraw, modernizacji i odtwarzania gotowości w razie kryzysu.
– Krajowa produkcja oznacza pewność, że w sytuacji konfliktu sprzęt będzie serwisowany i odbudowywany w Polsce, bez konieczności oczekiwania na wsparcie z zagranicy – zaznacza gen. Białas.
Stała współpraca techników wojskowych z inżynierami PZL-Świdnik umożliwia bieżące ulepszanie konstrukcji oraz szybkie reagowanie na potrzeby użytkowników.
Kontrakt do 2029 roku i kolejne dostawy
Umowa podpisana w 2022 roku opiewa na 8,25 mld zł brutto. Do 2029 roku Siły Zbrojne RP mają otrzymać 32 śmigłowce AW149. Dziesięć powstało już we Włoszech, jeden w Świdniku przekazano wojsku w ubiegłym tygodniu. Do końca roku brygada ma otrzymać kolejne trzy maszyny – wszystkie z nowej linii w Świdniku.
Kierunki rozwoju: SAR, VIP, offshore i szkolenia
Produkcja AW149 ma być dopiero początkiem rozwoju zakładu. Prezes PZL-Świdnik wskazuje dwa strategiczne obszary:
- Rozszerzenie rodziny śmigłowców o wersje cywilne i specjalistyczne.
- Odpowiednik cywilny AW149 – AW189 – jest dziś używany m.in. przez Wielką Brytanię i Norwegię do działań na Morzu Północnym. Takie maszyny mogłyby wspierać polski sektor offshore na Bałtyku oraz operacje SAR.
- Pełna polska produkcja śmigłowca szkolno-bojowego AW109 TrekkerM.
- – Gdyby Wojsko Polskie wybrało AW109 dla Szkoły Orląt, jesteśmy w stanie uruchomić pełną linię produkcyjną w kraju. To byłaby maszyna od A do Z polska – podkreśla Bartosz Śliwa.
Nowa era w polskim lotnictwie wojskowym
Uruchomienie produkcji AW149 w Świdniku to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii krajowego przemysłu śmigłowcowego. Polska nie tylko pozyskuje nowoczesny sprzęt, ale również zdobywa kompetencje pozwalające na jego rozbudowę, modernizację i pełną obsługę w kraju.
To inwestycja, która wzmacnia bezpieczeństwo państwa, rozwija zaawansowane technologie i tworzy nowe miejsca pracy – a jednocześnie otwiera drogę do rozwinięcia eksportu i zastosowań cywilnych polskich śmigłowców.