PolskaOgłoszono kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021

Ogłoszono kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021

Rozwijanie samodzielności i kreatywności uczniów w edukacji matematyczno-przyrodniczej, wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, wykorzystanie w edukacji narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość – to kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021.

Ogłoszono kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021

Co roku – w czasie wakacji – minister edukacji narodowej ogłasza podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej na nowy rok szkolny. Do wydania takiego dokumentu minister edukacji jest zobowiązany przepisami ustawy Prawo Oświatowe; wcześniej takie zobowiązanie wynikało z przepisów ustawy o systemie oświaty.

O podpisaniu przez ministra edukacji narodowej Dariusza Piontkowskiego dokumentu poinformował we wtorek resort edukacji na Twitterze.

Podstawowe kierunki na rok szkolny 2020/2021, czyli działania priorytetowe, opisano w pięciu punktach.

Te działania to: wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej – rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów; wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych; zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno–pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych; wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych; działania wychowawcze szkoły – wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.

W dokumencie minister określa również zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów. Wynika z nich, że MEN chce, by kontrole pracowników kuratoriów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dotyczyły zgodności z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach, a w szkołach ponadpodstawowych także zgodności z przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych.

W szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych kontrole mają dotyczyć zgodności z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, a w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych – zgodności z przepisami prawa wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w zakresie dotyczącym organizacji zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz opinii w sprawie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.

W niepublicznych szkołach policealnych prowadzących kształcenie w zawodach z branży opieki zdrowotnej kontrole mają dotyczyć zgodności z przepisami prawa organizacji kształcenia zawodowego w branży opieki zdrowotnej, a w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych – zgodności z przepisami prawa kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych.

Minister Piontkowski wyznaczył ponadto tematy ewaluacji w roku szkolnym 2020/2021. W dokumencie zaznaczono, że ewaluacje problemowe mają stanowić 60 proc. wszystkich ewaluacji w roku szkolnym.

W przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych ewaluacje mają być przeprowadzone w zakresie wymagań dotyczących współpracy ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju oraz tego jak zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi. W szkołach podstawowych i ponadpodstawowych ewaluacje mają dotyczyć tego czy procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się oraz tego czy uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.

Ewaluacje w poradniach psychologiczno-pedagogicznych mają dotyczyć tego czy procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki oraz czy placówki w planowaniu pracy uwzględniają wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych.

Ewaluacje w specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania mają dotyczyć tego czy kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne, oraz czy zarządzanie placówką służy jej rozwojowi.

Ewaluacje w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych dotyczyć maja tego czy kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne, zarządzanie placówką służy jej rozwojowi.

W dokumencie zapisano, że ewaluacje w zakresie wybranym przez kuratora oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego mają stanowić 40 proc. wszystkich ewaluacji w roku szkolnym).

Podano też, że we wszystkich typach szkół monitorowane ma być uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia oraz kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych. W przedszkolach monitorowane będzie wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz realizacja zapisów podstawy programowej w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w przedszkolach. W branżowej szkole II stopnia monitorowana będzie organizacja kształcenia. W młodzieżowych ośrodkach wychowawczych monitorowane będzie zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa i odpowiednich warunków pobytu w placówce. (PAP)

Wybrane dla Ciebie