PolskaObecnie co czwarty Polak nie przyjąłby zaproszenia na ślub i wesele

Obecnie co czwarty Polak nie przyjąłby zaproszenia na ślub i wesele

W aktualnej sytuacji zdrowotnej co czwarty Polak nie przyjąłby zaproszenia na ślub i wesele; prawie 30 proc. pojawiłoby się tylko na ślubie – wynika z ankiety Santander Consumer Banku. Największym wyzwaniem na weselu jest zapewnienie bezpieczeństwa gości – dodano.

Obecnie co czwarty Polak nie przyjąłby zaproszenia na ślub i wesele

W opublikowanej w czwartek informacji Santander Consumer Bank poinformował, że podczas pandemii koronawirusa większość zwykłych weselnych rozterek, takich jak wynajem sali czy wybór menu, zeszła na drugi plan. “Po tym jak w czerwcu rząd przywrócił możliwość organizacji imprez rodzinnych z limitem do 150 osób, wiele par zdecydowało się jednak na organizację wesela. Na ten moment dodatkowe obostrzenia dotyczą powiatów żółtych i czerwonych, gdzie limit gości wynosi kolejno 100 i 50 osób. W związku z rosnącą liczbą zakażeń rząd jednak ponownie zastanawia się nad wprowadzeniem kolejnych ograniczeń” – czytamy.

Jak wynika z badania Santander Consumer Banku przeprowadzonego na potrzeby raportu „Polaków portfel własny: czas zmian”, który ukaże się pod koniec września, największym wyzwaniem dla organizujących wesele jest właśnie zapewnienie bezpieczeństwa gości w związku z koronawirusem (61,5 proc.).

Większość ankietowanych przez Santander Consumer Bank nie jest entuzjastycznie nastawiona do uczestniczenia w weselach podczas trwającej cały czas pandemii. Prawie 30 proc. (28,9 proc.) badanych stwierdziło, że gdyby otrzymało zaproszenie od pary młodej, poszłoby tylko na ślub. Jedna czwarta nie chciałaby uczestniczyć w żadnej z tych uroczystości. W grupie tej – jak podano – przeważają kobiety (31 proc. w porównaniu do 19 proc. mężczyzn) oraz seniorzy powyżej 70. roku życia (51 proc.). “Nieco ponad 16 proc. ankietowanych zaryzykowałoby pojawienie się na ślubie i weselu, ale nie angażowałoby się w zabawę i unikałoby zbyt bliskiego kontaktu z innymi gośćmi. Chęć udziału w obu uroczystościach zadeklarowało 28,5 proc. Polaków, w tym najwięcej 18-29 latków (49 proc.)” – podał bank.

“Z naszego badania wynika, że Polacy nie czują się komfortowo z myślą o udziale w uroczystościach ślubnych w trakcie pandemii” – wskazała zastępca dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich Santander Consumer Banku Agnieszka Kociemska, cytowana w komunikacie.

Dodała, że zachowawcze reakcje Polaków nie zaskakują – na weselach przebywamy zazwyczaj w dużej grupie ludzi w zamkniętym pomieszczeniu, gdzie trudno jest w praktyce zachować zalecane środki ostrożności, np. odpowiedni dystans.

Mimo trudnej sytuacji gospodarczej wygląda na to, że większość z nas byłaby w stanie poradzić sobie finansowo z takim wyzwaniem jak organizacja wesela. W badaniu Santander Consumer Banku aż 47,4 proc. ankietowanych zadeklarowało, że byłoby ich stać na jego organizację z własnych oszczędności. Taką odpowiedź wskazało ponad 50 proc. mężczyzn i osób z wykształceniem wyższym oraz 78 proc. zarabiających powyżej 5 tys. zł miesięcznie – podał bank. Zaznaczono, że nie jest to jednak przywilej wyłącznie najlepiej zarabiających, ponieważ z danych zebranych przez bank wynika, że na organizację wesela z odłożonych pieniędzy byłoby w stanie pozwolić sobie również 51 proc. zarabiających nie więcej niż 3 tys. zł miesięcznie.

Podkreślono, że chętnie wybieraną opcją był również kredyt gotówkowy w banku (19,2 proc. wskazań). Do tej opcji najbardziej przekonane były kobiety (21 proc.) oraz najmłodsi ankietowani w wieku 18-29 lat (28 proc.). Zdaniem banku, “rekordowo niskie oprocentowanie kredytów, z którym aktualnie mamy do czynienia, może wpłynąć na zwiększenie zainteresowania ofertami banków”.

“Przy tego typu wydatkach, szczególnie teraz, kiedy sytuacja jest dynamiczna i trudna do przewidzenia, a termin rodzinnej uroczystości może się przesuwać w zależności od sytuacji epidemicznej w danym regionie, szybka procedura i jasne, proste zasady mogą okazać się kluczowe dla decyzji o zaciągnięciu takiego zobowiązania” – poinformowała Kociemska.

Niespełna 9 proc. badanych, finansując wesele, zdecydowałoby się na skorzystanie ze wsparcia rodziny lub przyjaciół. Jedynie 4,9 proc. z nas byłoby w stanie zapłacić za wesele z bieżących dochodów.

Cały raport Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: czas zmian” opisuje wiele wyzwań, z którymi zmagać się będą Polacy tej jesieni. Raport zostanie opublikowany pod koniec września br.

Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny: czas zmian” przeprowadzone zostało na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na reprezentatywnej próbie dla ogółu dorosłej populacji Polski wynoszącej (N=1100 osób). Badanie realizowano w dniach 17-21 sierpnia br. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych, wspomaganych komputerowo (CATI). (PAP)

Wybrane dla Ciebie

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez iPolska24, Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz Zaufanych Partnerów WP (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody iPolska24, Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych iPolska24 może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz Zaufanych Partnerów WP są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes iPolska24, Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce WP, z których WP może przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów IAB i Zaufanych Partnerów WP z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności iPolska24.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności iPolska24.