Nowe fakty w sprawie katastrofy Titana – analiza wraku ujawnia problemy z kadłubem

Analiza wraku okrętu podwodnego Titan, należącego do firmy OceanGate, ujawniła szczegóły dotyczące rozpadnięcia się jego kadłuba podczas tragicznego nurkowania w czerwcu 2023 roku.

Katastrofa, w której zginęło pięć osób, miała miejsce zaledwie dwie godziny po zejściu Titana na głębiny w okolicach wraku Titanica. W środę podczas publicznego przesłuchania przed Strażą Przybrzeżną USA przedstawiono dowody wskazujące na to, że kadłub z włókna węglowego rozdzielił się na warstwy, co jest znanym problemem tego materiału.

Słabe punkty kadłuba z włókna węglowego

Kadłub Titana został wykonany z włókna węglowego połączonego z żywicą, co czyniło go nietypowym materiałem na głębinową łódź podwodną. Zwykle okręty podwodne tego typu są budowane z bardziej wytrzymałych metali, takich jak tytan, które lepiej radzą sobie z ogromnym ciśnieniem na głębokościach. Zdjęcia fragmentów wraku przedstawione przez inżyniera Dona Kramera z National Transportation Safety Board pokazały, że warstwy włókna węglowego kadłuba uległy delaminacji, a w niektórych miejscach doszło do pęknięć.

Nie jest jeszcze jasne, czy to uszkodzenie kadłuba doprowadziło do implozji, czy też nastąpiło już po niej. Jednak nowe dowody stanowią kluczowy element śledztwa, które ma na celu ustalenie przyczyny katastrofy i zapobieżenie podobnym wypadkom w przyszłości.

Zaniepokojenia dotyczące konstrukcji

Zeznania przed Strażą Przybrzeżną wskazują na wcześniejsze problemy z Titanem, które mogły sygnalizować problemy strukturalne. W 2022 roku, podczas wcześniejszego nurkowania do wraku Titanica, pasażerowie zgłaszali głośny huk, który wywołał zaniepokojenie. Wówczas dyrektor generalny OceanGate, Stockton Rush, stwierdził, że hałas wynikał z przesunięcia się okrętu w metalowej ramie. Jednak według nowej analizy hałas mógł wskazywać na początek uszkodzenia kadłuba.

Wielokrotne słabe punkty

Bill Kemper, inżynier zaproszony przez Straż Przybrzeżną do sporządzenia niezależnego raportu, podkreślił, że w konstrukcji Titana istniało wiele potencjalnych słabości. Dotyczyło to nie tylko kadłuba, ale także innych elementów, takich jak okno okrętu, które mogło ulec deformacji podczas każdego nurkowania, co ostatecznie mogło doprowadzić do pęknięcia.

Choć dokładna przyczyna katastrofy nie została jeszcze ostatecznie ustalona, śledztwo wskazuje na wiele „awarii pojedynczego punktu”, które nie zostały odpowiednio zidentyfikowane i naprawione przed tragicznym nurkowaniem. Śledczy kontynuują prace, aby ustalić, co dokładnie doprowadziło do implozji i jakie zmiany mogą zapobiec podobnym wypadkom w przyszłości.

Titan miał być przełomem w technologii głębinowej, ale obecne śledztwo ujawnia poważne problemy z jego konstrukcją, co może wpłynąć na przyszłość takich projektów.