MEiN: pozytywne sygnały ws. propozycji utworzenia nowej dyscypliny naukowej – nauka o rodzinie
Otrzymujemy bardzo pozytywne sygnały po ogłoszeniu przez Ministra Edukacji i Nauki propozycji utworzenia nowej dyscypliny naukowej: nauka o rodzinie – wynika z informacji przekazanych PAP przez MEiN. Teraz resort planuje prace nad nowym rozporządzeniem i konsultacje społeczne.
Pod koniec stycznia minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek ogłosił na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, że dąży do tego, aby w nowym okresie ewaluacyjnym nauka o rodzinie stała się dyscypliną naukową.
Jak poinformowała PAP rzecznik prasowy MEiN Anna Ostrowska, utworzenie nowej dyscypliny naukowej ma pozwolić “na nowo odkryć tę najważniejszą i zarazem podstawową grupę społeczną, jaką jest rodzina.”
“Rodzina jako przedmiot troski naszego państwa potrzebuje pogłębionej interdyscyplinarnej wiedzy na jej temat. Powołanie nowej dyscypliny naukowej będzie mogło w pozytywny sposób przełożyć się na inne dziedziny naszego życia, w tym kwestie społeczne, gospodarcze, religijne i polityczne” – wyjaśniła.
“Otrzymujemy bardzo pozytywne sygnały po ogłoszeniu przez Ministra Edukacji i Nauki propozycji utworzenia nowej dyscypliny naukowej. Wśród tych opinii wypowiadali się również m.in. przedstawiciele Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Familiologicznego” – dodała Ostrowska. Napisała również, że w swoim stanowisku organizacja podkreśliła, że jako odrębna dyscyplina naukowa nauki o rodzinie będą mogły wieloaspektowo przedstawić rodzinę, sięgając jednocześnie do filozofii, teologii, a także socjologii, pedagogiki, psychologii, medycyny, prawa i innych dziedzin i dyscyplin nauki.
Rzecznik MEiN poinformowała, że wprowadzenie nowej dyscypliny będzie wymagać modyfikacji rozporządzenia w sprawie klasyfikacji dziedzin i dyscyplin. “Prace nad rozporządzeniem oraz konsultacje społeczne w tym zakresie zostaną tak zaplanowane, aby zmiany w klasyfikacji nastąpiły po zakończeniu okresu objętego najbliższą ewaluacją jakości działalności naukowej, tj. w 2022 r.” – zaznaczyła.
Obecnie w systemie polskiego szkolnictwa wyższego, zgodnie z rozporządzeniem, są 44 dyscypliny naukowe (wśród nich są m.in. historia, nauki medyczne czy astronomia) i 3 artystyczne. Podział dyscyplin wzorowany jest na systematyce przyjętej przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Przed reformą szkolnictwa wyższego Polsce (Sejm przyjął ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w 2018 r.) było ponad 100 dyscyplin naukowych. Ograniczenie ich liczby miało prowadzić do ograniczenia ich rozdrobnienia.
autor: Szymon Zdziebłowski