Kto zapłaci za przerwany urlop?

Pracodawca pokrywa koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu – wskazała Państwowa Inspekcja Pracy. Zwrot kosztów od pracodawcy nie przysługuje, jeśli pracownik przerywa urlop np. z powodu choroby.

Jak wyjaśniła Państwowa Inspekcja Pracy przesuniecie terminu urlopu może nastąpić z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy. Zmiany w planach urlopowych mogą też nastąpić na wniosek pracownika, umotywowany ważnymi przyczynami.

W przypadku, gdy pracodawca decyduje o odwołaniu pracownika z urlopu lub przesunięciu terminu jego wypoczynku, pracownik ma prawo do zwrotu kosztów. 

„Pracodawca pokrywa koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu. Koszty te powinny zostać udokumentowane przez pracownika” – wskazała Inspekcja.

Zwrot kosztów nie przysługuje, przesuniecie terminu lub przerwanie urlopu nastąpi na wniosek pracownika. 

Jak wynika w wyjaśnień PIP, jeżeli pracownik nie może rozpocząć urlopu w ustalonym terminie z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy, w szczególności z powodu: czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, odosobnienia w związku z chorobą zakaźną, powołania na ćwiczenia wojskowe albo na przeszkolenie wojskowe albo stawienia się do pełnienia terytorialnej służby wojskowej rotacyjnie, na czas do 3 miesięcy, urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, pracodawca jest zobowiązany przesunąć urlop na termin późniejszy. Te same przyczyny obligują pracodawcę do uwzględnienia wniosku pracownika o przerwanie rozpoczętego urlopu. 

„Niewykorzystaną część urlopu pracodawca jest obowiązany udzielić w terminie późniejszym, co oznacza, że pracownik musi ponownie złożyć wniosek urlopowy” – wskazała PIP.

Według wyjaśnień Inspekcji, pracodawca nie musi uwzględniać wniosku o przerwanie lub przesunięcie terminu urlopu z powodu choroby dziecka pracownika.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami termin urlopu powinien zostać określony w planie urlopów lub na podstawie porozumienia między pracodawcą a pracownikiem. Jak wskazała PIP, ustalony termin wykorzystania urlopu wiąże obie strony stosunku pracy.