Foxconn wjeżdża na rynek EV: iPhone’y to za mało – czas na elektryczne Mitsubishi
Tajwański gigant technologiczny Foxconn, znany przede wszystkim jako główny producent iPhone’ów dla Apple, oficjalnie ogłosił plany wejścia na rynek motoryzacyjny. Firma zamierza projektować i produkować pojazdy elektryczne (EV) dla japońskiego Mitsubishi Motors w ramach nowej współpracy przemysłowej.
Zgodnie z podpisanym memorandum o porozumieniu, samochody powstaną na Tajwanie w zakładach Foxtronu – wspólnego przedsięwzięcia Foxconna z lokalnym producentem Yulon Motor. Nowy model ma być gotowy już pod koniec przyszłego roku, a jego debiut na rynkach Australii i Nowej Zelandii przewidziano na drugą połowę 2026 roku.
Choć umowa nie jest jeszcze wiążąca, obie strony deklarują gotowość do kontynuowania rozmów w kierunku finalnego kontraktu. To pierwsze tak poważne zaangażowanie Foxconna w przemysł pojazdów elektrycznych i potencjalnie punkt zwrotny dla firmy, która dotąd skupiała się niemal wyłącznie na produkcji elektroniki.
Wejście Foxconna w branżę EV ma miejsce w kluczowym momencie. Tradycyjni producenci samochodów, w tym Mitsubishi, zmagają się z coraz silniejszą konkurencją ze strony chińskich firm, takich jak BYD, które dominują nie tylko na rodzimym rynku, ale coraz śmielej sięgają po klientów w Azji Południowo-Wschodniej, Europie czy Ameryce Łacińskiej.
Foxconn już wcześniej sygnalizował motoryzacyjne ambicje — m.in. rozważał wejście kapitałowe w japoński koncern Nissan. Teraz, dzięki współpracy z Mitsubishi, firma może stać się jednym z nowych, poważnych graczy w globalnym wyścigu o elektromobilność.
Mitsubishi z kolei, jako partner w sojuszu z Nissanem i Renault, szuka sposobów na unowocześnienie oferty i odzyskanie przewagi na rynkach, gdzie chińskie firmy coraz śmielej wyznaczają standardy.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Foxconn nie tylko wyprodukuje samochód, ale również wniesie do przemysłu motoryzacyjnego swoją niezrównaną zdolność do zarządzania produkcją i łańcuchami dostaw – kluczową kompetencję w walce o rynek EV