Etiopski Bank w potrzasku. Miliony znikają przez cyfrową usterkę

Commercial Bank of Ethiopia (CBE), największy bank komercyjny w Etiopii, stanął w obliczu niecodziennej sytuacji, kiedy z powodu “usterki systemowej” klienci mogli wypłacić z kont więcej gotówki, niż faktycznie posiadali.

Incydent, który miał miejsce we wczesnych godzinach sobotnich, szybko zyskał rozgłos, przede wszystkim wśród studenckiej społeczności, skutkując wypłatą lub przeniesieniem ponad 40 milionów dolarów (31 milionów funtów) do innych banków.

W odpowiedzi na ten kryzys, CBE musiało zamrozić wszystkie transakcje, starając się zaradzić sytuacji, która zajęła kilka godzin. Abe Sano, prezes banku, w poniedziałkowym oświadczeniu dla mediów, ujawnił, że duża część wypłaconych pieniędzy pochodziła od studentów, którzy dowiedzieli się o usterce głównie przez komunikatory internetowe i rozmowy telefoniczne.

Bank centralny Etiopii, pełniący funkcję regulatora sektora finansowego, wydał oświadczenie w niedzielę, w którym wspomniano o “usterce” występującej podczas rutynowych czynności konserwacyjnych i kontrolnych. Jednak szczegółów dotyczących ilości wypłaconych środków oraz ich wpływu na działalność banku nie ujawniono.

Prezes CBE zapewnił, że straty poniesione w wyniku incydentu są niewielkie w porównaniu do ogólnej sumy aktywów banku i że system nie został naruszony przez cyberatak, co powinno uspokoić obawy klientów o bezpieczeństwo ich kont osobistych. Mimo to, skala problemu i reakcja publiczna na incydent podkreślają znaczenie solidnych systemów zabezpieczeń w instytucjach finansowych.

W odpowiedzi na wydarzenia, co najmniej trzy uniwersytety zaleciły swoim studentom zwrot nienależnie wypłaconych środków, podkreślając, że takie działanie zwolni ich z odpowiedzialności karnej. Abe Sano zadeklarował, że każdy, kto zwróci pieniądze, nie zostanie oskarżony o przestępstwo, choć na razie nie jest jasne, jak skuteczne są te apele.

Na terenach uniwersyteckich obserwowano zwiększoną obecność sił porządkowych oraz pracowników banku, którzy starają się odzyskać nienależnie zabrane środki. Mimo to, wielu studentów wyraża sceptycyzm co do zwrotu pieniędzy, co może utrudniać proces odzyskiwania przez bank straconych środków.

Ten niezwykły incydent rzuca światło na wyzwania, przed którymi stoją instytucje finansowe w erze cyfrowej, podkreślając potrzebę ciągłego inwestowania w zabezpieczenia i systemy kontroli wewnętrznej, aby zapobiegać podobnym sytuacjom w przyszłości.