Duże zmiany w szkołach od 1 września. Dotyczą uczniów i nauczycieli

Rok szkolny 2022/2023 czekają duże reformy. Dotyczy to zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Edukatorów czekają podwyżki i zmiany w zakresie awansu zawodowego.

Po wakacjach pojawi się nowy przedmiot – historia i teraźniejszość, w planach jest również reforma edukacji dla bezpieczeństwa, która będzie zawierać więcej elementów z przysposobienia obronnego. Zmiany będą dotyczyć również zasad dotyczących zwalniania uczniów z zajęć wychowania fizycznego. Nowa będzie także przyszłoroczna matura.

Zlikwidowane zostaną dwa stopnie – nauczyciel kontraktowy i stażysta. Osoby rozpoczynające pracę w zawodzie nie będą posiadały żadnego stopnia awansu; będą mogły się o niego ubiegać po czterech latach pracy. Wraz z rozwojem i awansem nauczyciela ma rosnąć jego pensja.

Nauczycieli czekają podwyżki, ale tylko tych, którzy rozpoczynają pracę w zawodzie – mogą oni liczyć na wzrost pensji rzędu 20 procent. Pedagodzy, którzy pracują najdłużej, podwyżek na razie nie dostaną.

Nauczyciele zostaną także zobligowani do dodatkowych konsultacji z uczniami oraz rodzicami. Pedagodzy, którzy są zatrudnieni w pełnym wymiarze godzin, muszą poświęcić tygodniowo minimum 1 godzinę. Ci, którzy pracują w mniejszym wymiarze, muszą pojawić się na konsultacjach raz na dwa tygodnie.

Po wakacjach w pierwszych klasach szkół ponadpodstawowych zadebiutuje nowy przedmiot – historia i teraźniejszość. Ma on zastąpić lekcje wiedzy o społeczeństwie na poziomie podstawowym. W programie nauczania przedmiotu znajdują się zagadnienia z historii najnowszej.

W ostatnich tygodniach głośno było o podręczniku do przedmiotu autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego. Kontrowersje wzbudzało wiele fragmentów, m.in. ten z rozdziału “Kultura i rodzina w oczach Zachodu”.

W nowym roku szkolnym powinna zmienić się podstawa programowa edukacji dla bezpieczeństwa. Przedmiot ma być obowiązkowy dla uczniów klas ósmych szkoły podstawowej oraz klas pierwszych w szkołach ponadpodstawowych.

Nowa podstawa programowa ma składać się z większej liczby elementów związanych z przysposobieniem obronnym, m.in. edukacji obronnej (nauka strzelania, składania i rozkładania broni, itd.).

Przedmiot byłby ponadto związany z tematyką reagowania na sytuacje zagrożenia spowodowane działaniami wojennymi.