Czy branża budowlana w Polsce jest zagrożona?

Branża budowlana w Polsce może być spokojna o zamówienia nie tylko na ten i następny, ale i w kolejnej zbliżającej się perspektywie – zapewnił w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Występując podczas sesji konferencji EEC Trends Online szef MI przypomniał, że ub. rok nie był łatwy dla nikogo – rozwój światowej gospodarki został zahamowany. W tym kontekście wskazał na decyzję rządu, aby nie przerywać inwestycji publicznych, pod kątem m.in. zachowania łańcuchów dostaw i uchronienia miejsc pracy, których – według szacunków – udało się utrzymać ok. 1,5 mln.

 

Adamczyk podkreślił, że dzięki temu Polska jest nadal wielkim placem budowy. Przypomniał, że w 2020 r. otwarto prawie 140 km nowych dróg krajowych, wydłużono autostradę A2, powstały nowe obwodnice.

 

„Plany na bieżący rok są jeszcze bardziej ambitne – możemy je snuć dzięki determinacji rządu oraz wykonawców i podwykonawców, którzy ciężko pracują na budowach” – mówił szef MI. „W 2021 r. planujemy otwarcie prawie 400 km nowych dróg” – zasygnalizował dodając, że chodzi m.in. o duże fragmenty tras Via Carpatia oraz Via Baltica, trasy S7 czy możliwe otwarcia powstających odcinków A1

 

„Planowane do ukończenia w tym roku inwestycje to efekt podpisanych w latach 2016-18 umów na realizację. Zdajemy sobie sprawę, że aby zbierać plony, trzeba siać, dlatego też w 2020 r. ogłosiliśmy nowy rządowy program budowy 100 obwodnic; podpisaliśmy już pierwsze umowy na realizację zadań, a większość z nich jest na etapie przygotowania” – zadeklarował Adamczyk.

 

„W 2020 r. ogłosiliśmy przetarg na wszystkie odcinki szlaku Via Carpatia w woj. podlaskim na południe od Białegostoku; na niektóre z nich podpisaliśmy już umowy. Przed nami zawarcie kontraktów na realizację ekspresowej obwodnicy Chełma i obwodnicy metropolii trójmiejskiej. Zainaugurujemy budowę odcinków S11 na południe od Koszalina i w woj. opolskim. W tym roku ogłosimy przetargi m.in. na drogę S10 Bydgoszcz-Toruń i S74 Przełom/Mniów – Kielce” – wymieniał.

 

„Branża budowlana w Polsce może być spokojna o zamówienia, nie tylko na ten i następny rok, ale i w kolejnej, zbliżającej się perspektywie” – ocenił minister.

 

Uznał, że dobry czas trwa nie tylko na drogach, ale też na kolei, dzięki sprawnej realizacji kilku programów wieloletnich. Wyliczył m.in., że w ub. roku zmodernizowano prawie 750 km torów kolejowych, oddano do użytku nowe i zmodernizowane dworce kolejowe, zmodernizowano i wybudowano ponad 100 stacji i przystanków, przywracany jest ruch na nieczynnych dotąd liniach, na tory wyjechało w ub. roku 125 zmodernizowanych wagonów pasażerskich, realizowany jest też rządowy program Kolej Plus.

 

„Jestem przekonany, że wspólnie z samorządami doprowadzimy do zmniejszenia obszarów w Polsce, które są wykluczone z transportu kolejowego” – zadeklarował Adamczyk kontekście programu Kolej Plus.

 

Minister zaznaczył, że strategiczne inwestycje to także infrastruktura wodna; zgodnie z harmonogramem realizowany jest przekop Mierzei Wiślanej, pogłębiany jest tor wodny Szczecin-Świnoujście, budowane i modernizowane są wały rzek.

 

„W kolejne fazy przygotowań wkracza realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego. Utworzenie międzynarodowego centrum lotniczego oraz budowa setek kilometrów linii kolejowych stworzą nowy system komunikacyjny kraju” – powiedział. 

 

autor: Mateusz Babak