Chiński gigant motoryzacyjny BYD oskarżony o niewolnicze warunki pracy w Brazylii
Chiński producent pojazdów elektrycznych BYD znalazł się w centrum skandalu po tym, jak brazylijscy prokuratorzy oskarżyli firmę o handel ludźmi i utrzymywanie pracowników w warunkach przypominających niewolnictwo podczas budowy fabryki w stanie Bahia.
Chiński producent samochodów elektrycznych BYD oraz jego podwykonawcy – JinJiang Construction Brazil i Tecmonta – zostali pozwani przez brazylijskich prokuratorów pracy. Oskarżenia dotyczą handlu ludźmi oraz utrzymywania 220 chińskich pracowników w warunkach analogicznych do niewolnictwa podczas budowy fabryki w mieście Camaçari w stanie Bahia .Al Jazeera+6AP News+6The Washington Post+6The Washington Post+1AP News+1
Warunki pracy pod lupą
Śledztwo wykazało, że pracownicy zostali sprowadzeni do Brazylii pod fałszywymi pretekstami, z wizami nieodpowiadającymi ich rzeczywistym obowiązkom. Na miejscu byli zmuszeni do pracy w skrajnie niehumanitarnych warunkach: niektórym brakowało materacy, a w jednym z obozów 31 osób musiało korzystać z jednej toalety . Dodatkowo, pracownicy mieli konfiskowane paszporty, do 70% ich wynagrodzenia było wstrzymywane, a umowy zawierały nielegalne klauzule, uniemożliwiające swobodne opuszczenie pracy .AP NewsAl Jazeera
Reakcja BYD
BYD w oświadczeniu zapewnił o swoim zaangażowaniu w ochronę praw człowieka oraz przestrzeganiu brazylijskich i międzynarodowych standardów pracy. Firma poinformowała, że współpracuje z prokuratorami ds. pracy i odniesie się do pozwu w dokumentach sądowych .
Skutki prawne i finansowe
Prokuratorzy domagają się odszkodowania w wysokości 257 milionów reali brazylijskich (około 45 milionów dolarów) za szkody moralne oraz dodatkowej grzywny w wysokości 50 tysięcy reali za każde naruszenie, pomnożone przez liczbę poszkodowanych pracowników .
Szerszy kontekst
Skandal ten rzuca cień na ekspansję chińskich firm w Ameryce Południowej i podnosi pytania o etykę inwestycji zagranicznych. BYD, będący jednym z największych producentów pojazdów elektrycznych na świecie, planował uczynić Brazylię swoim głównym ośrodkiem produkcyjnym poza Azją .
Sprawa ta może mieć dalekosiężne konsekwencje dla reputacji BYD oraz dla przyszłych inwestycji chińskich firm w regionie.