ŚwiatBYD pod presją. Wojna cenowa w Chinach podcina skrzydła liderowi rynku elektryków

BYD pod presją. Wojna cenowa w Chinach podcina skrzydła liderowi rynku elektryków

Notowania BYD, największego producenta pojazdów elektrycznych na świecie, mocno spadły po tym, jak spółka ogłosiła wyraźny spadek zysków. W poniedziałek kurs w Hongkongu zniżkował chwilowo o 8 proc., co było reakcją inwestorów na wyniki za drugi kwartał roku.

byd
byd
Źródło zdjęć: © unflasch | redakcja ipolska24.pl

Między kwietniem a czerwcem BYD wypracował 6,4 mld juanów (ok. 900 mln dolarów), czyli o 30 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Analitycy spodziewali się niewielkiego wzrostu, dlatego raport wywołał duże rozczarowanie.

Firma z Shenzhen tłumaczy, że winę ponosi narastająca wojna cenowa w chińskim sektorze motoryzacyjnym. Na rynku trwa zacięta rywalizacja z lokalnymi graczami, takimi jak Nio czy XPeng, oraz z Teslą, która również obniżyła ceny, by zwiększyć sprzedaż. – Konkurencja osiągnęła poziom gorączki – podkreślono w komunikacie BYD.

Ceny aut w Chinach spadły średnio o 19 proc. w ciągu dwóch lat i wynoszą obecnie ok. 165 tys. juanów (23 tys. dolarów). Aby przyciągnąć klientów, producenci kuszą nie tylko rabatami, ale też kredytami 0% i dodatkowymi dotacjami dla dealerów. Pekin oficjalnie ostrzega branżę przed nadmiernymi obniżkami, obawiając się destabilizacji gospodarki.

BYD ambitnie planował w 2025 roku sprzedaż 5,5 mln pojazdów, ale do końca lipca zrealizował mniej niż połowę – 2,49 mln sztuk. To pokazuje, że nawet globalny lider może nie wytrzymać presji agresywnej konkurencji.

– Wyniki są zaskakujące i pokazują, że nawet BYD nie ma gwarancji zwycięstwa w bezwzględnej wojnie cenowej – ocenia prof. Laura Wu z Uniwersytetu Technologicznego Nanyang. Jej zdaniem, nadprodukcja i zbyt duża liczba graczy na rynku to efekt polityki, którą wcześniej wspierał sam rząd.

Z kolei Judith MacKenzie z Downing Fund Managers uspokaja, że firma wciąż jest w dobrej kondycji. – Tak błyskawiczny rozwój musi wiązać się z potknięciami. BYD to wciąż globalny numer jeden, który w 2024 roku wyprzedził Teslę pod względem przychodów – podkreśla.

Dla klientów obniżki cen to dobra wiadomość. Jednak eksperci ostrzegają, że w dłuższej perspektywie może to oznaczać poważne turbulencje dla całej branży samochodów elektrycznych, nie tylko w Chinach.

Wybrane dla Ciebie