BiznesWe wrześniu Polacy wydali bardzo dużo pieniędzy, na co?

We wrześniu Polacy wydali bardzo dużo pieniędzy, na co?

We wrześniu 2019 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do sierpnia – wynika z środowej informacji Głównego Urzędu Statystycznego. Wzrósł bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej.

We wrześniu Polacy wydali bardzo dużo pieniędzy, na co?

“Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był o 2,0 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 10,2” – podano w komunikacie GUS.

Jak wyjaśniono, wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego(o 3,6 p. proc.) oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 3,0 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 1,5 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 0,9 p. proc. dla możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz 0,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. W odniesieniu do września 2018 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,3 p. proc.

“Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 3,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 7,0” – napisano w komunikacie.

Urząd statystyczny tłumaczy, że na poprawę wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe. Największe wzrosty odnotowano dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 7,1 i 3,6 p. proc.).

“Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 1,1 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz 0,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. We wrześniu br. WWUK osiągnął wartość o 3,9 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2018 r.” – podał GUS.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów. Natomiast wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach.

Oba wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. We wrześniu 2019 r. przeprowadzono 1230 wywiadów w okresie 02-11.09.2019 r. (w tym 82 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo). (PAP)

Wybrane dla Ciebie