Stany Zjednoczone blokują przejęcie Activision przez Microsoft

Organy regulacyjne w Stanach Zjednoczonych wystąpiły do sądu z wnioskiem o zablokowanie sfinalizowania zakupu wydawcy Call of Duty, Activision Blizzard, przez Microsoft za astronomiczną kwotę 69 miliardów dolarów (56 miliardów funtów).

Amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) argumentuje, że ta potencjalna umowa, będąca największą w historii branży gier wideo, mogłaby “znacząco zmniejszyć konkurencję” w sektorze.

To posunięcie nastąpiło po tym, jak Wielka Brytania zablokowała umowę z powodu obaw o wpływ na konkurencję, jednak Komisja Europejska zatwierdziła tę transakcję. Proces sądowy w Stanach Zjednoczonych ma rozpocząć się w sierpniu.

FTC stwierdziła w sądzie, że “wstępny nakaz sądowy jest konieczny, aby… zapobiec tymczasowej szkodzie”, podczas gdy organ regulacyjny bada, czy “proponowane przejęcie narusza amerykańskie prawo antymonopolowe”.

Przejęcie Activision zaproponowane przez Microsoft spotkało się z różnymi reakcjami ze strony globalnych organów regulacyjnych, a dla transakcji niezbędne jest uzyskanie zgody organów regulacyjnych w Wielkiej Brytanii, Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych.

Komisja Europejska zatwierdziła przejęcie, argumentując, że oferta Microsoftu, która obejmuje 10-letnie bezpłatne umowy licencyjne, gwarantujące europejskim konsumentom i usługom przesyłania strumieniowego gier w chmurze dostęp do gier Activision na komputery osobiste i konsole, zapewni uczciwą konkurencję na rynku.

Jednak brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) zablokował transakcję w kwietniu, twierdząc, że obawia się, że przejęcie ograniczy innowacyjność i wybór dla graczy. Microsoft i Activision nie zgadzają się z tą decyzją i zapowiedzieli, że będą się odwoływać.

Prezes Microsoftu, Brad Smith, nazwał to “najczarniejszym dniem” w historii firmy, która działa od czterech dekad w Stanach Zjednoczonych.

W odpowiedzi na oświadczenie FTC Smith powiedział, że Microsoft przyjmuje z zadowoleniem “możliwość przedstawienia naszej sprawy w sądzie federalnym”, starając się przekonać amerykańskie organy regulacyjne do zezwolenia na sfinalizowanie umowy. “Wierzymy, że przyspieszenie procesu

 
User
dokoncz artykul
 
 
ChatGPT

prawnego w Stanach Zjednoczonych ostatecznie przyniesie większy wybór i konkurencję na rynku” – dodał.

W grudniu ubiegłego roku FTC zwróciła się do wewnętrznego sędziego administracyjnego z prośbą o zablokowanie transakcji ze względów antymonopolowych. Argumentowano, że umożliwiłoby to Microsoftowi Xbox wyłączny dostęp do gier Activision, pozostawiając konkurencyjne konsole, takie jak Nintendo i PlayStation Sony, na lodzie.

William Kovacic, były przewodniczący FTC i dyrektor niewykonawczy w brytyjskim CMA, wyraził obawy, że Microsoft i Activision mogą zignorować sprzeciw ze strony Wielkiej Brytanii i sfinalizować umowę. Poprosił więc sędziego o wstrzymanie transakcji. Kovacic stwierdził również, że nadal istnieje szansa na sfinalizowanie przejęcia, ale “szansa ta jest zmniejszona”.

Przejęcie Activision, które jest również producentem gry Candy Crush, jest postrzegane jako ważne dla Microsoftu, który próbuje dogonić swojego głównego konkurenta, Sony. Jednak ta inwestycja ze strony Microsoftu może być również postrzegana jako strategia na przyszłość gier, ponieważ firma stawia duże stawki na swoją usługę Xbox Game Pass, określaną jako “Netflix gier”.

Microsoft wierzy, że przyszłość leży w subskrypcjach bibliotek i strumieniowym przesyłaniu gier poprzez “gry w chmurze”, a nie w jednorazowych zakupach, które obecnie są dominującym sposobem uzyskiwania dostępu do gier.

Wielka Brytania i Stany Zjednoczone są kluczowymi rynkami dla branży gier wideo, a blokada przejęcia Activision przez Microsoft wywołała ogromne kontrowersje i rozpoczęła dyskusję na temat wpływu monopolu na rynek gier. Przebieg procesu sądowego w Stanach Zjednoczonych będzie śledzony z uwagą przez całą branżę, a jego wynik będzie miał długotrwałe konsekwencje dla przyszłości sektora gier wideo.