BiznesSektor finansowy czeka w 2018 roku karuzela legislacyjna. W utrzymaniu równowagi na rynku może pomóc zaawansowana analityka.

Sektor finansowy czeka w 2018 roku karuzela legislacyjna. W utrzymaniu równowagi na rynku może pomóc zaawansowana analityka.

Ten rok będzie rewolucyjny dla branży finansowej. Banki i ubezpieczycieli czeka szereg nowych regulacji i zmian legislacyjnych, które radykalnie wpłyną na prowadzenie działalności. Wiodącym tematem będzie generowanie przychodów i zysków przy jednoczesnym zapewnieniu zgodności z obowiązującymi normami prawnymi oraz właściwe zarządzanie ryzykiem. Dla wielu podmiotów to wyzwanie, w którym może pomóc zaawansowana analiza danych. Sektor finansowy i telekomunikacja to branże, które korzystają z tego podejścia w największym stopniu.

2018 rok na pewno będzie pełen wyzwań w obszarze zarządzania ryzykiem. Już od 1 stycznia banki są zobowiązane do wypełnienia Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej, zwanych również IFRS 9. To proces skomplikowany technologicznie i biznesowo. Wprowadza wiele różnych zmian w stosunku do obecnych systemów wykorzystywanych przez banki.” – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Libuda, Business Solutions Manager w SAS Polska.

Nowa regulacja IFRS9 zmienia fundamentalnie zasady klasyfikacji i wyceny instrumentów finansowych. Wprowadza inną metodykę szacowania odpisów z tytułu utraty wartości i ujmowania strat kredytowych. Nowy standard rachunkowości wymaga od banków gruntownych przygotowań do jego wdrożenia.

“Drugim tematem, który pojawi się w 2018 roku, jest Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, które dotyczy nie tylko banków, ale również innych instytucji gromadzących i przetwarzających dane osobowe klientów. Wiele instytucji zaczęło się przygotowywać do realizacji tych wymagań już w 2017 roku, ale te prace będą trwały praktycznie do momentu wejścia w życie rozporządzenia.” – mówi Łukasz Libuda.

Dla wszystkich podmiotów, które gromadzą i przetwarzają dane osobowe swoich klientów, RODO oznacza gruntowne zmiany. Banki będą musiały m.in. wymienić większość formularzy, klauzul i zgód na przetwarzanie takich informacji, wprowadzić systemy IT gwarantujące bezpieczeństwo, zweryfikować pod tym kątem wszystkie procesy i każdorazowo prosić swoich klientów o zgodę na przetworzenie ich danych. Na wniosek klienta, będą też musiały usunąć wszelkie wzmianki o nim ze swoich systemów informatycznych. RODO oznacza dla sektora bankowego duże wyzwania techniczne i organizacyjne.

Ekspert SAS Polska zauważa, że ten rok będzie rewolucyjny także dla sektora ubezpieczeń. Oprócz RODO, zacznie obowiązywać IDD, czyli dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń oraz PSD2, czyli dyrektywa regulująca rynek płatności. Wszystkie trzy wymagają mocnego wsparcia technologicznego oraz automatyzacji procesów.

“Kolejną zmianą będą Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej MSSF 17, które – jak już wiadomo – wprowadzą dużo zmian zarówno w procesach, jak i systemach w branży ubezpieczeniowej. Niektóre podmioty rozpoczną prace nad tym tematem już w 2018 roku, mimo że on będzie wymagany za kilka lat.” – mówi Łukasz Libuda.

Nowy standard sprawozdawczości MSSF 17 zacznie obowiązywać dopiero od stycznia 2021, ale – jak podkreśla ekspert SAS – zamiany będą na tyle duże, że ubezpieczyciele powinni zacząć przygotowywać się do nich już teraz. MSSF 17 wprowadzi zupełnie nowe podejście w rozpoznawaniu przychodów oraz zysku i strat w okresie świadczenia usług ubezpieczeniowych. Jego celem jest zagwarantowanie przejrzystości i porównywalności sprawozdań finansowych poszczególnych ubezpieczycieli. Z obiegu wypadną dotychczas stosowane miary, takie jak wysokość składki przypisanej.

Gorącym tematem w ubezpieczeniach będzie też nieco zapomniane zarządzanie ryzykiem operacyjnym, które wiąże się z tematyką governance, risk, compliance, czyli de facto spełnieniem regulacji, wymogów wewnętrznych i zewnętrznych w zakresie prowadzonej działalności.” – mówi Łukasz Libuda.

Jednym z wiodących trendów w ubezpieczeniach w 2018 roku będzie podejmowanie decyzji dotyczących sprzedaży i wyceny produktu dla klienta w czasie rzeczywistym, w oparciu o informacje pochodzące z wielu baz danych. Tutaj szansę dla ubezpieczycieli stwarza dyrektywa PSD2, która wprowadzi usługę dostępu do informacji o rachunku (AIS – account information service). Dzięki niej ubezpieczyciele zyskają dostęp do danych zarezerwowanych do tej pory wyłącznie dla banków (np. dane transakcyjne, informacje zgromadzone na rachunku bankowym). To pozwoli lepiej profilować ofertę pod kątem konkretnego klienta.

“W ubezpieczeniach ważne będą te zagadnienia, które dotyczą generowania jak największych przychodów i zysków, przy ograniczeniu ryzyka prowadzonej działalności. Z tym wiążą się systemy, które pozwalają na podejmowanie automatycznych decyzji biznesowych w zakresie dosprzedania nowych produktów dla klienta. Jest oczekiwanie, żeby te systemy działały w czasie rzeczywistym, bazując na wiedzy o kliencie i informacjach pozyskiwanych np. z BIK czy wywiadowni gospodarczych.” – mówi Łukasz Libuda.

Przedstawiciel SAS Polska zauważa, że analityka ma coraz większe znaczenie w zarządzaniu szeroko pojętym ryzykiem, wspiera podejmowanie decyzji biznesowych i pomaga sprostać wyzwaniom rynkowym. Sektor finansowy, czyli banki i ubezpieczyciele, ale też na przykład telekomunikacja – to branże, które korzystają z niej w największym stopniu.

“Decyzje są podejmowane na bazie modeli analitycznych czy rozbudowanych kart scoringowych. W innych branżach analityka dopiero zaczyna się pojawiać, ale jedno jest pewne – podmioty, które jeszcze nie korzystają z rozwiązań analitycznych widzą już, że kryją one dużą potęgę, dużą wartość dodaną. W wielu firmach powstają pełne ekosystemy analityczne, które towarzyszą procesom biznesowym na każdym etapie, a analityka towarzyszy podejmowaniu decyzji i prowadzeniu biznesu od samego początku. Można już mówić o trendzie podejmowania decyzji bazujących na analityce.” – mówi Łukasz Libuda.

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie SAS, biznes coraz powszechniej korzysta z analizy danych i rozwiązań klasy big data, aby prześcignąć konkurencję i tworzyć nowe modele biznesowe. Ten segment rozwija się w tempie sześciokrotnie szybszym niż cała branża IT, a biznes coraz wyraźniej dostrzega, że analiza metadanych decyduje dzisiaj o bezpieczeństwie i konkurencyjności firmy oraz satysfakcji jej klientów.

Analityka musi być szybka, sprawna, działać na dużych wolumenach danych i musi kompleksowo obejmować tematy biznesowe. Tylko wtedy firma może być pewna, że podejmuje właściwe decyzje ze wszystkich perspektyw, czyli z perspektywy ryzyka, nadużyć i marketingu. W dzisiejszych czasach niskich marż, gdzie klientów dobrych i najlepszych już praktycznie nie ma, liczy się każda informacja, która pozwoli podjąć dobrą decyzję biznesową. W tym kierunku firmy powinny podążać.” – mówi Łukasz Libuda.

Wybrane dla Ciebie

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez iPolska24, Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz Zaufanych Partnerów WP (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody iPolska24, Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych iPolska24 może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz Zaufanych Partnerów WP są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes iPolska24, Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce WP, z których WP może przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów IAB i Zaufanych Partnerów WP z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności iPolska24.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności iPolska24.