Przy właściwej segregacji w Polsce można przetwarzać 1 mln ton stłuczki szklanej rocznie
1,3 mln ton produkowanych rocznie w Polsce butelek i słoików wypełniłoby pięć Pałaców Kultury. Rynek recyklingu szkła już dzisiaj mógłby przetworzyć 1 mln ton stłuczki szklanej. Tymczasem w Polsce tylko 50-60 proc. opakowań szklanych trafia do ponownego przetworzenia, resztę marnujemy. Aby temu zaradzić, rusza kampania „Szkło Must Go On”, która ma zmienić nawyki i wyedukować społeczeństwo w zakresie właściwej segregacji.
1 października w Skyfall Warszawa miała miejsce inauguracja kampanii „Szkło Must Go On”, zainicjowanej przez REKOPOL Organizację Odzysku Opakowań.
W Polsce wciąż tylko 50-60 proc. opakowań szklanych trafia do recyklingu, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej wynosi około 70 proc., a w niektórych krajach przekracza nawet 90 proc.
Prezes REKOPOL-u wskazał, że szkło można przetwarzać nieskończenie, wiele razy – bez utraty jakości. Dodał jednak, że należy pamiętać, iż szkło opakowaniowe topi się w określonym zakresie temperatur, natomiast inne rodzaje szkła, np. używane do produkcji szklanek czy talerzy, mają wyższą temperaturę topnienia. Gdy te ostatnie trafią do huty, nie stopią się, co spowoduje powstawanie wad w nowych butelkach czy słoikach, dlatego te produkty nie mogą być wprowadzone na rynek.
W jego opinii kluczowe jest, aby mieszkańcy mieli pełną świadomość, co powinno, a co nie powinno, trafiać do zielonych pojemników. Tymczasem przeprowadzone przez Kantar Polska badanie „Dlaczego Polacy nie segregują szkła” pokazuje dysproporcję między deklarowaną wiedzą a zaangażowaniem w zachowania proekologiczne: tylko 12 proc. Polek i Polaków można uznać za mocno zaangażowanych w takie działania.
Dodała, że badanie potwierdziło także obecność pewnych mitów w świadomości Polek i Polaków: 48 proc. ankietowanych uważa, że należy zawsze umyć szkło przed wyrzuceniem, a 23 proc. twierdzi, że wszystkie śmieci i tak trafiają do jednej śmieciarki, dlatego nie wierzy, że należy je segregować.
Twórcy kampanii „Szkło Must Go On” chcą w prosty, rozrywkowy i lekki sposób pokazać ludziom, że segregacja szkła nie jest trudna i można przy tym się świetnie bawić. Kluczowym elementem kampanii jest wprowadzenie Ogólnopolskiego Dnia Segregacji Szkła, który odbędzie się 5 października.