Polska zwiększa żeglowność rzek
W ciągu najbliższych 13 lat Polska jest zobowiązana zwiększyć przepustowość rzek i podnieść ich żeglowność do IV lub V kategorii. Inwestycje obejmą też ruch drogowy i kolejowy.
Jak donosi Puls Biznesu, polski rząd jest zobowiązany do podniesienia stopnia polskich rzek do IV lub V klasy żeglowności. Ma to związek z przyjętą przez nasz kraj unijną konwencją AGN. Do 2030 roku prowadzone będą prace związane z pogłębianiem i poszerzaniem rzek. Inwestycja ta wyniesie 78 miliardów złotych.
Zgodnie ze słowami szefa GDDKiA, można się więc spodziewać, że cały wymiar prac obejmie też branże hydrotechniczną i będzie wymagał prac drogowców oraz kolejarzy. Konieczne będzie między innymi podnoszenie mostów.
Jak twierdzi Tadeusz Sobotnik, dyrektor biura przygotowania inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych (PLK), podnoszenie mostów kolejowych będzie za sobą niosło szereg innych prac. Zmiany obejmą nie tylko same mosty, ale także odcinki dojazdowe i stacje kolejowe położone w pobliżu szek.
Analizujemy koszty podniesienia mostów kolejowych i przystosowania przebiegających przez nie linii do docelowych parametrów korytarzy żeglugi śródlądowej. Koszty te wynikają nie tylko z przebudowy mostu, ale również z konieczności dostosowania przyległych linii i posterunków kolejowych do dopuszczalnych pochyleń wymaganych dla infrastruktury – tłumaczy rzecznik PKP PLK, Mirosław Siemieniec.
Wciąż nie są znane koszty, jakie będą konieczne do przebudowy mostów dla ruchu kolejowego i drogowego.
Źródło: Puls Biznesu