PKP testują system ujednoliconych parkingów; pierwszy w Tarnowie
3 złote za godzinę postoju wyniesie opłata na parkingu przy dworcu kolejowym w Tarnowie (woj. małopolskie). Jest to pierwszy obiekt w kraju, w którym PKP testują nowy, ujednolicony standard zarządzania swoimi obszarami płatnego parkowania przy dworcach.
Jak poinformował we wtorek członek zarządu PKP S.A. Mirosław Antonowicz, nowe rozwiązanie przy dworcu w Tarnowie jest testowane od początku tego miesiąca. Do końca czerwca parkowanie na nim będzie bezpłatne. Od 1 lipca opłata za godzinę postoju wyniesie 3 zł.
„Parking znajduje się w korzystnej lokalizacji nie tylko dla pasażerów pociągów, ale także klientów poczty, centrum medycznego oraz innych placówek handlowo-usługowych” – wskazał. Według niego na powierzchni 900 m kw. zaplanowano 72 wydzielone miejsca postojowe.
Użytkownicy parkingu będą dokonywać płatności w zainstalowanych w czterech punktach placu parkomatach, wyprodukowanych i obsługiwanych przez Kolejowe Zakłady Łączności w Bydgoszczy. Parkomaty zostaną wyposażone m.in. w moduły fotowoltaiczne. Planowane jest także wprowadzenie możliwości dokonywania opłat za pośrednictwem dostępnych na rynku aplikacji mobilnych.
Według rzecznika Tarnów jest pierwszym miejscem w kraju, w którym PKP wdrożyła nowe rozwiązania dla pasażerów pozostawiających swoje samochody. Jednolity standard tego rodzaju usług będzie funkcjonował pod marką PKP Mobility, w ramach której udostępniane będą także nowe usługi dodatkowe, takie jak możliwość wypożyczenia samochodów elektrycznych czy rowerów.
„Chcąc ułatwić pasażerom korzystanie z przydworcowych parkingów, PKP rozpoczęły prace nad stworzeniem nowego modelu zarządzania płatnymi miejscami postojowymi. Wdrożenie nowego systemu pozwoli nie tylko zwiększyć efektywność użytkowania przestrzeni parkingowych, ale przede wszystkich ułatwi korzystanie z parkingów klientom kolei” – zaznaczył Antonowicz.
„Możliwość skorzystania z parkingu przy stacji to ważny element usługi, szczególnie dla osób zamieszkających gorzej skomunikowane obszary. Właśnie dzięki takim dodatkowym inicjatywom podróż koleją jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla jeszcze większej liczby osób, zwłaszcza mieszkańców największych aglomeracji, którzy przemieszczają się regularnie” – dodał.
W przyjętym pilotażowo systemie zarządzanie parkingami będzie kompleksowo realizowane przez PKP S.A. Kolejowa spółka zapewni m.in. urządzenia do pobierania opłat, promocję usługi oraz utrzymanie infrastruktury. Za część zadań, związanych z działalnością operacyjną, będą odpowiedzialni partnerzy zewnętrzni.
Osoby korzystające z parkingów będą mogły dokonywać płatności w parkomatach kartą, gotówką (bilonem) oraz za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Planowane są również abonamenty miesięczne.(PAP)